5 niezwykłych obiektywów Olympus M.Zuiko

2

Kiedy wybieramy aparat cyfrowy, często wpływ na ostateczną decyzję odnośnie systemu ma specyfika dostępnych obiektywów. Bezlusterkowce, podobnie jak lustrzanki, mają w swoim arsenale wyjątkowe konstrukcje, których próżno szukać gdzie indziej. Po artykule 6 wyjątkowych obiektywów do bezlusterkowców, postanowiłem przyjrzeć się bliżej każdemu systemowi i w każdym wybrać pięć wyjątkowych obiektywów. Pierwsza w kolejce ustawiła się firma Olympus oraz jej obiektywy, pasujące do bezlusterkowców z serii OM-D oraz Pen.

Olympus M.Zuiko Digital 8 mm f/1.8 ED PRO Fisheye

Obiektywy z serii Pro to w systemie M.Zuiko „creme de la creme”. Wybór tylko jednego z tej krótkiej listy nie był dla mnie łatwy. Każda z tych konstrukcji jest wyjątkowa i zasługuje na osobną wzmiankę – ale wybór padł na rybie oko Olympus M.Zuiko Digital 8 mm f/1.8 ED PRO Fisheye. Nie jest to co prawda mój ulubiony obiektyw z tej serii, ale z całą pewnością jest najbardziej wyjątkowy. Rybie oko o nieprzeciętnej jasności pozwala nie tylko fotografować w bardzo trudnych warunkach oświetleniowych, ale też jest marzeniem wielu fotografów podwodnych. Wraz z dedykowanymi portami do kapsuł podwodnych od firmy Olympus tworzą zespół gotowy do współpracy nawet dla bardziej zaawansowanych nurków. Nie zmienia to faktu, że nad taflą wody obiektyw ten spisuje się rewelacyjnie. Dla fanów szerokich kątów pozycja obowiązkowa.

M.Zuiko Digital 9 mm f/8.0 Fisheye

Jeżeli już jesteśmy przy obiektywach typu rybie oko, nie mogę nie wspomnieć o M.Zuiko Digital 9 mm f/8.0 Fisheye. To prawdziwy naleśnik wśród obiektywów – na wysokości 12,8 mm konstruktorom udało się zmieścić układ składający się z 5 soczewek w 4 grupach (w tym dwie to soczewki asferyczne). Brak autofokusa i stała przysłona może odstraszyć wielu potencjalnych użytkowników, ale korzystanie z niego daje naprawdę sporo frajdy. Co ciekawe – prostowanie obrazu z tego szkła nie obcina aż tak wiele kadru, jak mogłoby się wydawać. Dla wielu jest to jedynie gadżet, który może służyć co najwyżej za zaślepkę bagnetu, ale dzięki jego niewielkim rozmiarom i niskiej cenie sprawia, że warto się zastanowić, czy nie powinien znaleźć się w naszej torbie.

Olympus M.Zuiko Digital 45 mm f/1.8

Olympus M.Zuiko Digital 45 mm f/1.8 to obiektyw, który jest na wyposażeniu wielu użytkowników systemu Micro 4/3. Podobnie jak w przypadku lustrzanek – wielu użytkowników jako pierwszą „stałkę” poszukuje czegoś do portretów. Ten ważący jedynie 116 g instrument optyczny jest jednym z najostrzejszych obiektywów dostępnych na rynku w ogóle, jeżeli mówimy o konstrukcjach o kącie widzenie zbliżonym do 30º. Jego wybór jest tak oczywisty, jak wybór „pięćdziesiątki” do lustrzanek – z tym, że ten z łatwością zmieści się w kieszeni kurtki (a nawet luźniejszych spodni) – sprawdzone osobiście.

Olympus M.Zuiko Digital 75 mm f/1.8 ED

Olympus M.Zuiko Digital 75 mm f/1.8 ED – mimo, że do dziś nie mam go jeszcze w swojej torbie, to gdybym miał w całym systemie Micro 4/3 wybrać tylko jeden obiektyw i z nim zostać, to bez zająknięcia byłby to właśnie ten model. W wypożyczalni Cyfrowe.pl rezerwuje go chyba najczęściej ze wszystkich klientów. Wszystko w tym obiektywie sprawia, że po kilku chwilach obcowania z nim wzbudza niechęć do zdejmowania go z korpusu. Jakość wykonania, ostrość od pełnego otworu, plastyczność bookehu – wszystko to powoduje, że jest to instrument wręcz stworzony do ciaśniejszego portretu. Moja żona po kilku minutach obcowania z nim stwierdziła, że mam zacząć na niego odkładać pieniądze.

M.Zuiko Digital 60 mm f/2.8 ED Macro

Obiektywy macro to w każdym systemie konstrukcje wyróżniające się wyższą ostrością zdjęć niż popularne zoomy czy stałki. M.Zuiko Digital 60 mm f/2.8 ED Macro to obiektyw, o którym śmiało mogę powiedzieć, że jest tak ostry, iż można nim dosłownie kroić. Obrazek jaki generuje ten zbiór odpowiednio poukładanych szklanych powierzchni przyprawia o niedowierzanie, że z tak niewielkiego obiektywu wychodzić potrafią tak szczegółowe zdjęcia. Przy fotografii macro spore znaczenie ma też głębia ostrości – zazwyczaj jest jej za mało. Dzięki fizycznie mniejszej matrycy w aparatach Micro 4/3, osiągniecie odpowiednich efektów bez obawy o limit dyfrakcyjny jest o wiele prostsze – odpada opcja złożonego stackingu. To, co dodatkowo odróżnia go od konkurencji to uszczelnienia – obiektyw ten w tandemie z uszczelnionymi korpusami Olympusa (jak OM-D E-M5 mkII czy OM-D E-M1 mkII) odporny jest na naprawdę niekorzystne warunki pracy – co przy fotografowaniu robaczków w porannej rosie może okazać się przydatne. Świetnie sprawdzi się też w fotografii produktowej.

Wiadomo, że co użytkownik to inne typy. Dla wielu zabrakło na pewnie kilku faworytów, gdyż to moje osobiste typy. A Wy jakie obiektywy widzielibyście na tej liście?

Podziel się.

O Autorze

Doradca klienta w branży foto od kilku lat. Zwolennik fotograficznego minimalizmu - zarówno w kwestii sprzętu jak i kadru. Zadeklarowany miłośnik Kaukazu.

2 komentarze

  1. Franciszek Mamulski w

    Podczas mojego 10-dniowego pobytu w Izraelu (marzec 2017), głównie w Jerozolimie, najczęściej używałem wspaniałego obiektywu Zuiko Dig. 25 mm f/1.8 Micro 4/3. Cudownie jasny, świetnie rysuje, same przyjemności.

Zostaw komentarz

izmir escort