izmir escort izmir escort izmir escort

Panasonic S1H – idealny aparat do filmowania? Nie idealny, ale…

0

Panasonic uzupełnił swoją ofertę pełnoklatkowych bezlusterkowców. Model Panasonic Lumix S1H to aparat skierowany przede wszystkim do filmowców. I ten fakt w zupełności mi wystarczy, aby wyrwać tę zdobycz na testy :).  A więc jak wyszło w praktyce?

6K i sensor – przyszłość na dziś?

Aparat Panasonic S1H umożliwia filmowanie w rozdzielczości 6K (5952px × 3968px). Jest to opcja, która na pewno jest po części “prężeniem muskułów”. Jednak na tym się nie kończy. Model S1H naprawdę potrafi “przywalić” ostrym obrazem po oczach :). Oczywiście większość dzisiejszych monitorów i telewizorów jest wyposażona w rozdzielczości nie przewyższające 4K. Co sprawia, że 6K na tę chwilę nie będzie często wykorzystywaną opcją. Tym bardziej, że do obróbki takiej rozdzielczości będziemy potrzebowali bardzo mocnego komputera lub będziemy pracować na plikach proxy. 6K wydaje się jeszcze raczkującą pieśnią przyszłości (stwierdzenie to nie dotyczy Azji ;) ), jednak takie aparaty jak Panasonic S1H i Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K pokazują nam, co jest możliwe.

Przetwornik w Panasonic S1H jest zaktualizowaną wersją sensora znajdującego się w S1. Jedną z różnic jest dodanie optycznego filtra dolnoprzepustowego w modelu “video”. Gwarantuje to, że nie doświadczamy w tym aparacie efektu mory.

Crop w 4K 50/60kl.s

Mimo możliwości filmowania w 6K, 4K nie do końca jest takie jakbym sobie wyobrażał w idealnym świecie. Kiedy zwiększamy klatkarz w tej rozdzielczości do 50/60kl.s aparat przełącza się w tryb Super 35mm. Oznacza to, że swoją obecnością “zaszczyci” nas crop o wartości x1.45. Zatem jest to jakiś minus, jednak jeśli będę chciał slow motion to częściej użyję 100 klatek w full HD, czyli już wtedy bez cropa i dodatkowo z dźwiękiem :) Wcześniej w trybach HFR nie było możliwości nagrywania dźwięku symultanicznie z obrazem. Za to plus!

Kombinacje ustawień

Zadziwiająca jest też  ilość kombinacji kodeków, rozdzielczości i klatkarzy. Zapewne większość z nas będzie filmować w 2 lub 3 podstawowych kombinacjach, jeśli jednak ktoś chciałby zgubić się w odmętach opcji to nie ma takiej możliwości. Drogę odnajdujemy dzięki filtrowaniu opcji. Jak ja szanuję markę Panasonic za to niesamowicie przejrzyste i intuicyjne menu! Duży plus za takie smaczki ;)

ISO

Jeśli chodzi o możliwości ISO, to jest tak, jak mogliśmy się spodziewać. Model S1H dzięki implementacji technologii dual ISO radzi sobie bardzo, bardzo dobrze. W filmie poniżej możecie zauważyć, że w moim teście zachowuje się podobnie do modelu S1. W teorii powinien być lepszy. Być może bardziej zaawansowane testy, by to wykazały. Ja nie widzę w tym przypadku różnicy między S1 i S1H.

RAW prores w kolaboracji z Atomos

Na początku roku 2020 ma wyjść aktualizacja do Panasonic S1H. Możliwość nagrywania plików RAW na zewnętrzny rekorder – minimum Atomos Ninja V. Jest to informacja, która tylko potwierdza, że ten aparat jest skierowany do ambitnych filmowców. Z chęcią sprawdzę, jak to zadziała. Ważny będzie workflow pracy z takimi plikami. Najpewniej okaże się, że w większości przypadków 10 bit 4:2:2 będzie wystarczające w większości sytuacji a RAW będzie miłym dodatkiem sporadycznie wykorzystywanym. Jednak to tylko domysły. Sprawdzimy jak to działa po aktualizacji. Tutaj warto też wspomnieć o podobnej współpracy marki Atomos z marką Nikon. Aparaty Nikon Z6 i Nikon Z7 dostały niedawno podobną aktualizację. Podobno workflow i pliki są jeszcze dość toporne. Zapewne po jednej lub kilku aktualizacjach się to zmieni.

Ergonomia

Generalnie filmowanie z ręki aparatem Panasonic S1H nie należy do najprzyjemniejszych. Jak zamontujemy go na gimbal np. Ronina S to niewprawiona ręka dość szybko zmęczy się tym ciężarem. Dlatego tutaj warto pomyśleć, aby go umieścić na dobrze wyważonym rigu z przeciwwagą lub gimbalu. Szczególnie jeśli planujemy filmowanie przez dłuższy czas.

Ekran

Ekran jest obracany. W końcu producent się zrehabilitował i powrócił do dobrych sprawdzonych rozwiązań znanych z legendarnych już aparatów Panasonic Lumix GH5 i GH4. Jednak w Modelu S1H konieczna była modyfikacja. Modyfikacja, która dodatkowo odchyla konstrukcję na której jest osadzony LCD. Dzięki temu możemy bez problemów obracać ekranem, nawet wtedy, kiedy mamy podpięty kabel HDMI.

Podsumowanie

Aparat Panasonic Lumix S1H nie jest idealny ale i tak moim zdaniem jest to kombajn filmowy, którego możliwości ucieszą wielu filmowców. Mnie zdecydowanie ucieszył :) Jeśli interesuje Cię strona wizualna i możliwości tego aparatu koniecznie obejrzyj film na naszym kanale Youtube:

Podziel się.

O Autorze

Alan Juzyszyn

Filmowiec, montażysta, pasjonat sprzętowy, prezenter. Od 2013 roku realizuje filmy promocyjne/wizerunkowe dla klientów biznesowych oraz prywatnych.

Zostaw komentarz

izmir escort