Fotografia produktowa – 4 niezbędne ujęcia na każdej sesji

10

Północ, południe, zachód i wchód to cztery główne strony świata. Czy wiesz, że sesja produktowa też powinna pokazywać temat z czterech punktów widzenia? I niekoniecznie chodzi tu o przód, tył oraz lewą czy prawą stronę. Fotografowie mają na to swój specjalny sposób. Jeśli fotografujesz produkty na aukcje internetowe albo jedzenie na bloga kulinarnego, koniecznie sprawdź, o jakich 4 ujęciach mowa.

Fotografia produktowa nigdy nie była moim ulubionym zajęciem. Czasami wydaje mi się, że nie umiem fotografować obiektów, z którymi nie mogę sobie… porozmawiać. Żywy model ma według mnie przewagę nad martwą naturą. Zawsze dołoży coś od siebie, swoje emocje, gesty, zmieni pozycję, gdy fotograf o to poprosi. Z produktami i jedzeniem jest zupełnie inaczej. Jeśli też masz z tym problem, czytaj dalej!

Strategia na sesję produktową – 4 punkty widzenia

Żeby wiernie i ciekawie pokazać produkt, którym może być np. ugotowane przez Ciebie danie, warto pokazać je na czterech różnorodnych kadrach, z różnych punktów widzenia. Będzie to płaski widok z góry, kadr pod kątem 45 stopni, ujęcie z poziomu oczu (0-20 stopni) i zbliżenie makro. Warto zapamiętać tę strategię, bo sprawdza się na każdej sesji, bez względu na to, jaką rzecz fotografujesz!

1. Fotografia produktowa – płaski widok z góry

Jednym z czterech ujęć, które warto wykonać na każdej sesji produktowej, jest kadr z lotu ptaka, nazywany z ang. „flatlay”. Warto dla niego zaopatrzyć się w choćby niewielką drabinkę, by móc wygodnie fotografować. Obiektyw, którym najwygodniej robi się takie ujęcia, ma ogniskową 35mm. Nie wymaga dużego odejścia, czyli wysokiej drabiny oraz nie zniekształca brzegów kadru, gdy trzymamy aparat blisko produktu. To ważna informacja, jeśli fotografujesz w domu i nie masz dużo miejsca.

2. Zdjęcie pod kątem 45 stopni

To najbardziej „artystyczny” kadr z omówionych w tym tekście. Patrząc na produkt z perspektywy 45 stopni dostrzegamy wyraźniej jego trójwymiarowość. Ponadto, taki kąt widzenia da wrażenie oglądającemu, że znajduje się on wyżej niż fotografowany przedmiot. Będzie to więc naturalna perspektywa do pokazania przedmiotów, na które zazwyczaj patrzymy z góry, np. naczynia na stole.

3. Kadr z poziomu oczu

To chyba najbardziej powszechny sposób fotografowania czegokolwiek, nie tylko produktów, choć tych najczęściej. Taki punkt widzenia daje oglądającemu poczucie, że znajduje się na tym samym poziomie, co fotografowany przedmiot i pokazuje mu go w „najprawdziwszej” perspektywie. Do takich kadrów, podobnie jak do robienia zdjęć pod kątem 45 stopni najwygodniejszy będzie obiektyw o ogniskowej od 85 do 135mm.

4. Zdjęcie z bliska – close up i makro

Zbliżenie się do fotografowanego przedmiotu pozwoli Ci skupić na nim uwagę oglądającego i wyodrębni go z tła, które może przeszkadzać w odbiorze (jeśli na zdjęciu jest więcej przedmiotów). Warto jednak rozróżnić zwykłe zbliżenie od prawdziwego zdjęcia makro, które z definicji wymaga, by obraz przedmiotu na matrycy był większy niż jego rzeczywiste wymiary. Nie każdym sprzętem da się zrobić zdjęcie makro. Spośród tradycyjnych obiektywów wybierz taki, który ma krótki dystans ostrzenia i pozwoli Ci podejść do tematu naprawdę blisko. Możesz też zaopatrzyć się w specjalny obiektyw makro (droższa opcja) lub akcesoria takie jak soczewki close up, adaptery lub miechy (tańsza wersja). W fotografii makro niezbędny będzie również statyw. Więcej o fotografii makro przeczytasz tu.

fotografia produktowa

To tylko początek…

Zasada 4 punktów widzenia działa w prawie każdym przypadku, warto ją znać i stosować. Przynajmniej jako punkt wyjściowy do bardziej kreatywnych rozwiązań.

Podziel się.

O Autorze

Fotograf, redaktor, socjolog. Zadeklarowany wzrokowiec. Uwielbia pisać i robić zdjęcia. Pisanie o fotografii to "kumulacja", która sprawia, że jest szczęśliwa. Fotografuje już od 10 lat, głównie śluby, portrety i reportaże. Redaktorskie doświadczenie zdobywała m.in. w Wirtualnej Polsce. Laureatka ogólnopolskich konkursów poetyckich i fotograficznych. W Cyfrowe.pl pełni rolę specjalisty ds. content marketingu. Odpowiada za całokształt bloga, redakcję i jej rozwój.

10 komentarzy

    • Aleksandra Polkowska w

      To prawda, artykuł nie porusza wszystkich kwestii, to raczej inspiracja dla początkujących :) Ale chcielibyśmy ten temat rozwijać i szukamy aktualnie do redakcji kogoś do cyklu o fotografii produktowej. Jeśli masz ochotę, wyślij swoje zgłoszenie na aleksandra.polkowska@cyfrowe.pl :)

  1. Dobre stwierdzenie na końcu, że to tylko początek. Pamiętać należy, że nie każdy produkt da się tak przedstawić by prezentował się dobrze. Fotografia produktowa jest niesamowicie złożona i zależna od wielu czynników ;)

  2. Pingback: Fotografia produktowa, zastosowanie namiotu bezcieniowego ​ – Moja pierwsza strona

  3. Ciekawy artykuł o fotografii produktowej. Jest ona kluczem do skutecznej promocji danego produktu. Wykonanie dobrej jakości zdjęć to często pierwszy, niezwykle ważny krok w działaniach marketingowych firmy. Warto stosować się do porad zawartych w tym artykule tak, aby nasza fotografia produktowa była jak najwyższej jakości.

  4. Fotografia produktowa ma przede wszystkim podkreślać najważniejsze cechy i detale danego przedmiotu. Z racji tego, że kupujemy oczami, uchwycenie odpowiedniego kadru jest bardzo ważne. Pamiętajmy o tym, że zdjęcie powinno pokazywać odbiorcy obiekt, którego właśnie szuka i to najlepiej w rożnych wariantach. Tak jak napisano w artykule, przedstawione punkty to początek w poszukiwaniu własnych, kreatywnych rozwiązań.

Zostaw komentarz

izmir escort