8 filmowych mitów, w które musisz przestać wierzyć

0

Dzięki potędze mitu ludzie od wieków mogli tworzyć rozbudowane struktury społeczne. Dzięki opowiadaniu mitów, tożsamość grup etnicznych, społeczeństw, narodów i państw mogą przetrwać milenia. Istnieje jednak drugie oblicze mitów, które może utrudniać nam życie wprowadzając nas w błąd, który nierzadko może hamować nasz rozwój. Dzisiaj chciałbym rozprawić się z kilkoma takimi mitami z dziedziny filmu.

1. Musisz ukończyć „filmówkę”, aby zostać filmowcem

Istnieje przekonanie, że aby móc robić filmy, trzeba koniecznie ukończyć szkołę filmową. Owszem, kiedyś tak było, głównie z powodu braku powszechnego dostępu do edukacji filmowej oraz sprzętu, którego można było uświadczyć albo na uczelni, albo w studiu telewizyjnym.

Dzisiaj jest jednak inaczej. Żyjemy w cyfrowych czasach, gdzie dostęp do wiedzy jest prawie nieograniczony, a sprzęt filmowy praktycznie każdy ma w kieszeni na swoim telefonie. Wystarczy zajrzeć na YouTube, gdzie dziesiątki twórców i różnej maści edukatorzy uczą rzemiosła filmowego – czy to w formie darmowych tutoriali i porad, czy też w formie płatnych kursów online. Oczywiście dostęp do sprzętu i oglądanie akademii filmu online to nie wszystko. Najważniejsze jest bowiem praktyczne wykorzystanie tych możliwości. Ciągła praktyka jest kluczowa, aby zostać przynajmniej dobrym filmowcem.

2. Robienie filmów jest drogie

Jeżeli mówimy o Gwiezdnych Wojnach albo Władcy Pierścieni, to faktycznie robienie filmów jest drogie. Jeśli jednak zaczniemy mierzyć środki na zamiary, wtedy okaże się, że możemy dużo zdziałać. Osobiście wyznaję zasadę, aby wykorzystywać swoje ograniczenia i starać się korzystać z tego, co mamy w najbardziej użyteczny sposób.

W ten sposób powstał pełnometrażowy film Rozjazdy, którego jestem współautorem. Gdybym podszedł do tematu pod kątem pieniędzy, to pewnie film nigdy by nie powstał. Ja obrałem jednak inną taktykę. Zobaczyłem, co mam w danej chwili, a była to lustrzanka Canon 60D, Iphone 4S oraz rejestrator dźwięku z tanim mikrofonem kierunkowym. Wpadliśmy na pomysł scenariusza, który wpisywał się w nasze plany przejazdu pociągiem ze Szkocji do Polski.

I tak powstał film, który może nie jest arcydziełem i nie kosztował tyle, co dobry blockbuster, ale najważniejsze, że powstał z potrzeby tworzenia i można śmiało nazwać go filmem. Nawiasem mówiąc -zdobył wyróżnienie na międzynarodowym festiwalu filmów emigracyjnych Emigra. Poniżej prezentuję zwiastun oraz oficjalną stronę filmu.

Strona filmu Rozjazdy

3. Wszystko da się naprawić w post produkcji

Niekoniecznie! Często spotykam się ze stwierdzeniem, że w dzisiejszych czasach to wszystko można już zrobić w post produkcji i nawet jeżeli coś nam się nie udało na planie, to możemy to naprawić po fakcie.

Niestety nie jest to prawdą, chociażby biorąc pod uwagę prosty przykład z dźwiękiem. Jeżeli nagrywamy scenę z dialogiem i w tle słyszymy niepożądane dźwięki, jak trzaskanie drzwiami, jakaś przelotna muzyka, itp, to niestety, ale usunięcie tych dźwięków jest w post produkcji praktycznie niemożliwe. Dlatego tak ważna jest cisza na planie.

6 sprawdzonych sposobów, jak poprawić dźwięk w filmie

To samo dotyczy obrazu, na którym znajdują się niepożądane w kadrze rzeczy, ale z pośpiechu i niedbalstwa pomijamy je sądząc, że możemy sobie z tym poradzić później. Niestety najczęściej kończy się to tym, że trzeba scenę ponownie dogrywać, co może być  problematyczne czy wręcz niemożliwe. Dlatego ważne jest skrupulatne planowanie ujęć i profesjonalizm na planie.

4. Możesz wszystko zrobić sam

Nic bardziej mylnego. Owszem, można zrobić samemu bardzo wiele czynności, jeżeli ma się różne talenty i doświadczenie. Jednak wszystkiego po prostu nie sposób ogarnąć  w filmie w pojedynkę. Zasadniczo tworzenie filmu opiera się na współpracy osób z różnych działów.

Wracając do przykładu z filmem Rozjazdy, to faktycznie wiele czynności trzeba było robić samemu z braku budżetu, jednak pewne rzeczy wymagały bardzo wyspecjalizowanej wiedzy. Np. cały proces udźwiękowienia czy kompozycja muzyki wykraczały poza podstawowe umiejętności i należało skorzystać z pomocy utalentowanych specjalistów.

Lustrzanka czy kamera – na co powinien postawić filmowiec na początku swojej kariery?

5. Im lepszy sprzęt, tym lepsze filmy

Mimo wielu debat na ten temat wciąż wielu ludzi uważa, że technologia załatwi wszystko i za sprawą jednego przycisku stanie się magia. Magia kina jednak powstaje tylko dzięki kreatywnym umysłom, które niezależnie jakim sprzętem dysponują, tworzą wspaniałe dzieła.

Przecież wszystkie największe klasyki kina, począwszy od jego powstania, opierały się na sprzęcie, który w dzisiejszych czasach uważamy za wręcz prymitywny. A jednak przetrwały próbę czasu i rozwój technologiczny. Nadal potrafią zajmować czas na długie godziny. A to wszystko dzięki sile opowiadanej historii, a nie technologii, jaką zaangażowano do jej pokazania. Sprzęt z pewnością pozwala uzyskiwać coraz lepsze rezultaty, jednak na początek wcale nie musisz mieć najdroższej kamery czy lampy. Wystarczy aparat i kilka akcesoriów, by zacząć.

KĄCIK VLOGERA – Startujesz ze swoim kanałem na YouTube? Sprawdź zestawy sprzętowe dla początkujących!

6. Musisz być znany, aby Twoje prace były zauważone

Jeżeli ludzie już Cię kojarzą, to na pewno jest łatwiej do nich dotrzeć. Jednak, aby Twoje dzieła były zauważone, muszą po prostu być dobre. Dobra historia obroni się sama. Oczywiście wszystko zajmuje czas i nie od razu będziemy mieli miliony wyświetleń, ale jeżeli ciężką i systematyczną pracą będziemy robić coraz lepsze historie, na które ludzie będą reagowali pozytywnie, to z czasem Twoja widownia zacznie rosnąć.

Tak jak kropla drąży skałę, tak Ty możesz małymi krokami przekonywać do siebie coraz liczniejsze rzesze osób.

Zestaw sprzętowy dla początkującego filmowca – wybierz najlepszy dla siebie

7. Tylko ludzie najbardziej utalentowani robią filmy

Prawdą jest, że ludzie utalentowani mają łatwiej w procesie tworzenia, jednak filmy robią tak naprawdę ludzie, którzy są zdeterminowani. I nieważne, czy ktoś ma wrodzony talent, czy wszystkiego musiał nauczyć się od podstaw, liczy się tylko prawdziwa chęć i determinacja, która sprawia, że filmowe projektu mają swój pozytywny finał.

Teoretycznie człowiek jest w stanie wszystkiego się nauczyć i wszystko opanować, i tylko upór oraz systematyczna praca prowadzą do sukcesu, ponieważ sam talent to zaledwie kilka procent, składające się na prawdziwy sukces.

Aparat cyfrowy Sony A7R III

Aparat cyfrowy Sony A7R III

8. Wystarczy dobra jakość obrazu na wysokim ISO, aby obejść się bez oświetlenia

Nic bardziej mylnego nie ma ponad powyższe stwierdzenie. Obecnie wiele kamer ma bardzo niskie szumy przy bardzo wysokiej czułości matrycy, co pozwala nagrywać przyzwoity obraz przy bardzo słabym oświetleniu. Takie osiągi ma np. Aparat cyfrowy Sony A7R III

Jednak światło nie służy tylko do oświetlania przestrzeni czy obiektów. Światło w filmie przede wszystkim jest narzędziem, które służy do opowiedzenia historii w taki sposób, aby widz mógł głęboko ją odczuć i zapamiętać na długo.

Oświetlenie na każdą kieszeń – kreatywne zastosowanie jednej lampy

Dlatego nieważne jak bardzo możesz pozwolić sobie na wysokie ISO, Zawsze warto mieć dostęp do dużej ilości światła.

Mam nadzieję, że tych 8 powszechnych mitów, przestanie Cię już ograniczać i zaczniesz tworzyć wspaniałe dzieła, które odbiją się szerokim echem wśród widzów.

TAGI:   
Podziel się.

O Autorze

Z wykształcenia operator, reżyser i montażysta. Z zamiłowania przyrodnik i pisarz. Twórca jedynego w Polsce bloga o tematyce filmów przyrodniczych, Natura w Kadrze. Zdobywca podwójnej BAFTy (Brytyjska Akademia Sztuki Filmowej). Poza filmem uwielbia jeździć koleją, słuchać muzyki i czytać dobrą literaturę.

Zostaw komentarz

izmir escort