Fotografia miejska – jaki sprzęt zabrać ze sobą na wiosenny spacer po mieście?

8

Dla fotografa miasto stanowi znakomite źródło inspiracji – za każdym rogiem może czekać zupełnie nowy motyw. Wiosna w szczególności zachęca do opuszczenia czterech ścian i przemierzania ulic w poszukiwaniu ciekawych ujęć. W tym artykule przedstawiam 3 zestawy na wiosenny spacer po mieście, które sprawdzą się w konkretnych sytuacjach zdjęciowych, czyli w fotografii architektury, street photo i podczas rejestrowania detali oraz portretów. Dodatkowo znajdziesz w nim kilka wskazówek, jak wykorzystać przestrzeń miejską i znaleźć w niej udane kadry.

Architektura, czyli fotografia miejska w najczystszej postaci

Zastanawiając się nad tym, co tworzy charakter danego miasta, wiele osób odpowiedziałoby, że jego architektura. Z pewnością jest w tym dużo racji, stąd nic dziwnego, że budowle i infrastruktura stanowią częsty temat fotografów, chcących opowiedzieć o danym miejscu. Ponadto architektura jest tematem samym w sobie, umożliwiającym wyjęcie poszczególnych obiektów z tkanki miejskiej i pokazanie ich w nowy sposób. Niezależnie od motywacji i współrzędnych geograficznych, architektura może być niewyczerpanym źródłem inspiracji.

fotografia miejska budynek miasto architektrua

Wybierając się na spacer w celu sfotografowania architektoniki niezwykle przydatnym narzędziem będzie statyw z głowicą 3-kierunkową. Oczywiście możesz wykonywać zdjęcia „z ręki”, ale przy budowaniu precyzyjnych kadrów z bardzo dużą głębią ostrości zdecydowanie wygodniejszym rozwiązaniem jest stosowanie trójnogu. Poza tym korzystanie z niego spowalnia proces fotografowania, co przekłada się na większą precyzję w trakcie budowania kadru. Ponadto przymykanie przysłony wymaga wydłużenia czasu naświetlania, co pozwala uniknąć poruszeń. Nie zapominaj również, że wiele budowli zupełnie zmienia charakter po zmroku, gdy są oświetlone sztucznym światłem, stąd z pewnością przyjdzie Ci fotografować również nocą.

fotografia miejska Manfrotto MT190XPRO3

Chociaż statyw wykorzystywany podczas fotografowania architektury nie jest tak narażony na trudne warunki i nierówne powierzchnie, jak podczas rejestrowania krajobrazu, to jednak warto, aby miał np. niezależnie regulowane nogi, tak jak np. Manfrotto MT190XPRO3. Pozwoli to na rozstawienie go m.in. na schodach. Waga statywu zależy od tego, jaką obejmiesz strategię – czy zamierzasz udać się w wybrane miejsce i bardzo wnikliwie przyglądać się budowli, czy raczej zamierzasz w ciągu jednego spaceru eksplorować różne lokalizacje.

Głowica 3-kierunkowa pozwala na ustawienie aparatu z bardzo dużą precyzją. Modele takie, jak np. Benro GD3WH, Manfrotto MN056 JUNIOR czy Manfrotto MN460MG 3D są wyposażone w pokrętła, które umożliwiają wprowadzanie bardzo drobnych korekt w położeniu aparatu. Ułatwia to ustawienie sprzętu pod odpowiednim kątem tak, aby uniknąć efektu „walenia się” budynków. Ważne jest także posiadanie poziomicy – zaawansowane modele głowic wyposażone są w 3 takie elementy, co pozwala na kontrolę każdej z 3 płaszczyzn. Możesz także skorzystać z dodatkowych poziomic montowanych na gorącej stopce aparatu lub z poziomicy elektronicznej, w którą wyposażone są niektóre modele aparatów (np. Olympus OM-D E-M10 Mark III).

fotografia miejska Benro GD3WH

Głowica Benro GD3WH posiada 3 poziomice, które umożliwiają kontrolę położenia aparatu w każdej z 3 płaszczyzn.

fotografia miejska poziomica foxfoto 3d

Jeżeli Twoja głowica nie posiada 3 poziomic, możesz skorzystać z akcesorium montowanego na złączu gorącej stopki, takiego jak np. FoxFoto 3D.

Zachowanie odpowiedniej perspektywy umożliwia obiektyw typu tilt-shift, taki jak np. Canon TS-E 24 mm f/3.5 L II czy Nikon PC 19 mm f/4E ED. Tego typu konstrukcje adresowane są jednak do osób, które zamierzają poświęcić się w całości fotografii architektury. Jeżeli na razie zaczynasz przygodę z tym typem fotografii lub architektura jest tylko jednym z poruszanych przez Ciebie tematów lub masz ograniczony budżet, to wiele możliwości dają tradycyjne obiektywy szerokokątne, takie jak np. Nikkor 14-24 mm f/2.8 G ED AF-S, Canon 16-35 mm f/2.8L EF USM III lub Irix 11 mm f/4 Blackstone. Przy wyborze obiektywu pamiętaj, że poza ogniskową niezwykle ważne jest to, aby charakteryzował się minimalną dystorsją. Dobierając szkło możesz zrezygnować z maksymalnego otwarcia przysłony rzędu f/1.8 czy f/2.8, gdyż i tak najczęściej jest ona domykana w celu uzyskania dużej głębi ostrości. Przyda Ci się również teleobiektyw do uchwycenia detali budowli. Paradoksalnie ciekawe ujęcia pozwalają budować również obiektywy typu rybie oko.

fotografia miejska nikon 19 mm tilt shift

Obiektywu typu tilt shift, takie jak np. Nikon PC 19 mm f/4E ED, są pożądane przez wszystkich fotografów architektury, gdyż umożliwiają swobodną korektę perspektywy.

fotografia miejska irix 11 mm

W fotografii architektury sprawdzą się również tradycyjne obiektywy szerokokątne. Ważne jest jednak, aby tak jak Irix 11 mm f/4 Blackstone bardzo dobrze korygowały dystorsje.

Jeżeli chcesz fotografować obiekty oblegane przez turystów, a zależy Ci na uchwyceniu jedynie budynku, to nie musisz polować na momenty, w których są one zamknięte dla zwiedzających. Możesz użyć filtr szary, który umożliwi znaczne wydłużenie czasu naświetlania. Dzięki temu ruchome obiekty, jakimi są ludzie, nie zarejestrują się na zdjęciu, a Ty uzyskasz fotografie wyludnionego budynku. Możesz również spróbować połączyć kilka ujęć w jedno, wybierając te fragmenty, w których nie ma ludzi – oczywiście niezbędny jest do tego statyw. Rozwiązanie to jest jednak często mniej praktyczne i bardziej karkołomne, m.in. za sprawą zmieniającego się w międzyczasie oświetlenia.

fotografia miejska hoya nd400

Wybierając filtry szare kołowe konieczne jest dobranie akcesorium pasującego obiektywu. Możesz także skorzystać z nieco bardziej uniwersalnych filtrów szarych kwadratowych. Ponadto przydatne będą filtry szare połówkowe, które umożliwiają przyciemnienie tylko partii obrazu, np. nieba.

Więcej informacji przydatnych w fotografii architektury znajdziesz w poniższych artykułach:

Street photo – ulica to teatr, w którym nieprzerwanie trwa spektakl

Fotografia architektury jawi się jako spokojna i kontemplacyjna dziedzina. W tym ujęciu fotografia uliczna (zwana również street photo), może przedstawiać się jako jej przeciwność. Dynamika miasta sprawia, że chcąc uchwycić niektóre zachodzące w nim relacje konieczna jest błyskawiczna reakcja. Tak jak budowle często umożliwiają powrót do danego kadru, tak najczęściej spóźnienie się z uchwyceniem danej sceny sprawia, że przepada ona na zawsze. Z tego powodu street photo wymaga nieco innego przygotowania i metod rejestrowania.

fotografia miejska street photo dzieci

Fotografowie uliczni mają różne taktyki realizowania swoich zdjęć. Jedni przemierzają długie dystanse ulicami miast wyszukując ciekawych scen, natomiast inni znajdują sobie scenerię, siadają i obserwują, aż np. przechodzień dopełni kadr. Wielu także stosuje te metody naprzemiennie. Niezależnie w jaki sposób zamierzasz szukać swoich idealnych ujęć, przydatna będzie lekka torba lub plecak, która pomieści Twój aparat i rzeczy osobiste. W przypadku street photo ważne jest również mieć szybki dostęp do aparatu. Co prawda wychodząc z domu z myślą o fotografowaniu nie warto nawet chować sprzętu, o tyle często zdarza się dostrzec frapujące sytuacje będąc w drodze np. do szkoły lub pracy. Wtedy przyda się praktyczny plecak, który może służyć nie tylko do noszenia aparatu, ale jednocześnie da do niego łatwy dostęp.

Manfrotto Pro Light FasTrack został zaprojektowany z myślą o osobach, które chcą zabrać ze sobą aparat z obiektywem i rzeczy osobiste, a jednocześnie potrzebują mieć łatwy dostęp do zawartości. Dodatkowo posiada zintegrowany pasek, który sprawia, że aparat możesz mieć zawsze pod ręką i zachować czujność w trakcie fotografowania ulicy.

fotografia miejska peak design messenger

Torba Peak Design EVERYDAY MESSENGER łączy w sobie styl i funkcjonalność. Sprawdzi się nie tylko wtedy, gdy wychodzisz z domu z myślą o fotografowaniu, ale również w sytuacji, gdy udajesz się np. na uczelnię, a chcesz mieć przy sobie aparat, aby w razie napotkania ciekawej sytuacji móc ją zarejestrować.

Bezlusterkowce to aparaty cieszące się szczególnym zainteresowaniem fotografów ulicznych. Powodem są ich gabaryty i swoista dyskrecja – nie zwracają na siebie tak dużej uwagi jak lustrzanki (w szczególności profesjonalne pełnoklatkowe), co pozwala wmieszać się w tłum. Przykładami takich konstrukcji są m.in. Canon M50, FujiFilm X-E2S, FujiFilm X-E3, Olympus OM-D E-M10 Mark III i Panasonic LUMIX DMC-GX80. Oczywiście dobór odpowiedniego aparatu to temat na osobny artykuł, jednakże poza kompaktowymi rozmiarami dobrze aby charakteryzował się wysoką maksymalną czułością ISO, szybki czasem reakcji i trybem seryjnym, precyzyjną pracą systemu AF, uszczelnioną konstrukcją (dotyczy to również obiektywów), dużą liczbą przycisków funkcyjnych i intuicyjną obsługą oraz wydajną stabilizacją obrazu. Przydatny może być również odchylany ekran (w przypadku tzw. „fotografowania z biodra”) i możliwość ładowania za pośrednictwem złącza USB, co pozwala na doładowanie poprzez powerbank.

fotografia miejska fujifilm x-e3

FujiFilm X-E3 ma bardzo kompaktowe rozmiary i wykorzystuje zaawansowany procesor X-Processor Pro, który umożliwia niezwykle szybką pracę.

W street photo nie ma raczej czasu na zmianę obiektywu, stąd najbardziej praktyczny jest zoom. Zakres ogniskowych powinien być uniwersalny – tak jak np. w Canon EF-M 18-55 mm f/3.5-5.6 IS STM, FujiFilm Fujinon XF 16-55 mm f/2.8 R LM WR, FujiFilm Fujinon XF 18-55 mm f/2.8-4.0 R LM OIS, Panasonic LUMIX G VARIO 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH POWER O.I.S. i Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 12-40 mm f/2.8 PRO. Przy wyborze ogniskowych pamiętaj o współczynniku crop, który sprawia, że dla matrycy Micro 4/3 kąt widzenia obiektywu o ogniskowych 12-60 mm odpowiada 24-120 mm dla formatu 35 mm (współczynnik crop wynosi 2x). Więcej na ten temat znajdziesz w poniższym artykule:

Jeżeli chcesz mieć przy sobie szczególnie poręczny zestaw, to ciekawą propozycję stanowią obiektywy typu pancake. Są to szkła o bardzo krótkiej konstrukcji, co sprawa, że mają niezwykle małe gabaryty. Przykładami są Panasonic LUMIX G X VARIO PZ 14-42mm f/3.5-f/5.6 ASPH. POWER O.I.S. czy Olympus M.ZUIKO DIGITAL 14-42 mm f/3.5-5.6 EZ.

fotografia miejska olympus pancake

Olympus M.ZUIKO DIGITAL 14-42 mm f/3.5-5.6 EZ charakteryzuje się bardzo mały gabarytami.

Miasto tkwi w szczegółach

Szukając odpowiedzi na to, co tworzy nastrój danego miejsca, z pewnością słusznym stwierdzeniem jest, że wiele elementów jednocześnie. Chcąc ogarnąć całość złożonej struktury miasta, można napotkać wiele trudności. W tym chaosie warto więc skupić się na detalach, które często umykają uwadze, a jednocześnie pozwalają oddać klimat miejsca. Podobnie nośnikiem opowieści mogą być portrety mieszkańców. Ciekawym wyzwaniem jest próba nakłonienia do fotografii przypadkowo napotkanych osób. Oczywiście nie zawsze kończy się to sukcesem i wymaga to sporo swobody w nawiązywaniu relacji z ludźmi. Jednakże jeśli uda się kogoś przekonać, stanowi to wielokrotnie bardzo ciekawe doświadczenie, gdyż oprócz fotografii obejmuje rozmowę i umożliwia poznanie cudzego sposobu postrzegania danego miejsca.

Pamiętaj, aby do niczego nie zmuszać nie tylko portretowane osoby, ale również siebie. Najlepsze efekty dają spontaniczne, naturalne sytuacje. Kiedyś spotkałem się z ciekawym stwierdzeniem, że warto „fotografować tylko te osoby, z którymi chciałbyś porozmawiać”. Odnosi się to do tego, że korzystne jest podmiotowe traktowanie osób, a nie tylko instrumentalne. Uczciwość i wrażliwość z pewnością zaowocuje.

fotografia miejska portret

Osoby napotkane na ulicach miast często chętnie pozują do zdjęć. Taki portret może stanowić nie tylko obraz danej osoby, ale również dużo powiedzieć o danym miejscu. Spróbuj więc wykonać również portret środowiskowy.

Jeżeli należysz do raczej nieśmiałych osób, możesz spróbować zacząć od fotografowania detali (i nawet na tym poprzestać, wszak nic na siłę, a takie zdjęcia także pozwolą oddać ducha miasta – przykładem są nowojorskie taksówki). Często taki punkt wyjścia może doprowadzić do ciekawej interakcji – wyobraź sobie, że fotografujesz owoce wystawione przez sprzedawcę na bazarze. Może zdarzyć się tak, że osoba widząca zainteresowanie swoją ekspozycją, sama rozpocznie rozmowę, co pozwoli na łatwe przejście do zrobienia jej zdjęcia.

fotografia miejska nowojorskie takstówki

Spróbuj poszukać symboli miejskich i na nich skupić swój obiektyw. Może to być nie tylko sposób na zbudowanie ciekawej opowieści, ale również trening widzenia.

fotografia miejska portret zwierzat

Jeżeli należysz do nieśmiałych osób, to spróbuj wykonywać portrety czworonożnych mieszkańców miast. To również doskonała metoda na opowiedzenie o mieście czego przykładem jest film Kedi – sekretne życie kotów.

Sprzęt przydatny przy takim fotografowaniu jest bardzo zbliżony do tego opisywanego przy okazji street photo. W szczególności jednak istotne są tutaj obiektywy wykorzystywane w fotografii portretowej (i tym samym w rejestrowaniu detali) typu krótkie tele, czyli o ogniskowej 50 mm, 70 mm itp., takie jak np. Carl Zeiss Milvus 50 mm f/1.4 ZE, Sigma A 50 mm F1.4 DG HSM, Canon 50 mm f/1.4 EF USM czy Canon 50 mm f/1.8 EF STM. Ważne także aby były bardzo jasne i miały przysłonę zbudowaną z możliwie dużej liczby listków, co pozwoli na stworzenie pięknego, plastycznego efektu bokeh.

 

 

fotografia miejska canon 50 mm

Wśród fotografów bardzo popularnymi obiektywami są budżetowe stałki 50 mm. Nic dziwnego, gdyż te konstrukcje oferują naprawdę świetną jakość przy niskiej cenie. Korzystając z matrycy APS-C kąt widzenia odpowiada ok. 80 mm dla filmu 35 mm, co sprawia, że świetnie nadają się do portretu. Więcej na te temat tego typu obiektywów przeczytasz w tym artykule: 50-tka nie tylko do portretów. Gdzie jeszcze można wykorzystać ogniskową 50 mm?

Nocą miasto odsłania swoje drugie oblicze – to także fantastyczny temat do fotografowania. Wtedy także możesz próbować uchwycić jego mieszkańców, np. podczas różnorodnych festiwali. Z pomocą przyjdzie zewnętrzna lampa reporterska, która umożliwia odchylenie palnika. Przykładami takich modeli są m.in. Canon Speedlite 430EX III-RT, Delta MeiKe SPEEDLIGHT MK-900 i Olympus FL-600R. Takie akcesorium przyda się także w sytuacji, gdy konieczne jest doświetlenie modela, np. fotografując pod światło lub eliminując ostre cienie, pojawiające się w południe.

fotografia miejska profoto lampa sesja

Oczywiście miasto to także może stanowić świetną scenerię do zaplanowanych sesji portretowych. Zarówno podczas takiej pracy, jak i spontanicznej, przydatne mogą być lampy plenerowe, takie jak np. Profo A1 AirTTL.

fotografia miejska monopod foxfoto

Fotografując niektóre detale, np. na targach możesz nie mieć miejsca na rozstawienie statywu. Z pomocą przychodzą jednak monopody. Możesz także skorzystać ze statywu z funkcją monopodu, takiego jak np. Triopo MT-3232X8C.

Mam nadzieję, że wiosenne spacery przyniosą wiele fascynujących ujęć, które pozwolą lepiej poznać miasto i oddać jego ducha.

Podziel się w komentarzu, w jaki sposób prezentujesz przestrzeń miejską na swoich zdjęciach.

PS. Zapisz się do newslettera, aby być na bieżąco z naszymi poradnikami, testami i inspiracjami.

Podziel się.

O Autorze

Gdy robię zdjęcia, to zajmuję się fotografią reportażową, teatralną i artystyczną. Gdy piszę o zdjęciach, to zastanawiam się, jak wpływają one na odbiorców, co robić, by robić jej bardziej świadomie i jakie możliwości daje sprzęt. Poza tym piszę wiersze i jak dotąd w druku ukazały się moje dwie książki z poezją. Ukończyłem studia magisterskie na kierunku Fotografia na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Jestem laureatem konkursów fotograficznych i poetyckich, uczestnikiem wystaw, festiwali i publikacji poświęconych fotografii.

8 komentarzy

  1. Dzień dobry, szukam smartfona, który w części pozwoliłby nie dżwigać ze sobą lustrzanki – z szybkim autofocusem, robiący ostre zdjęcia, które w razie czego można jeszcze uratować… Czy mogę prosić o radę? Zastanawiam się nad Asusem ze520kl (nie chcę przepłacać za Zoom S i za Zenfone 4), ale może lepszy jest jednak HTC 10, albo nawet Sony Xperia XA (nie nowsze)?… Bardzo dziękuję za odpowiedź :)

    • Mikołaj Konkiewicz w

      Asus ZE520KL to dobry wybór, w szczególności biorąc pod uwagę jego cenę. Oczywiście lustrzankę nadal będzie trzeba niekiedy dźwigać, jednakże oferuje dużą funkcjonalność, która pozwala wykorzystać go jako poręczny aparat na co dzień. Co do pozostałych modeli, to jeżeli chcesz zwiększyć budżet sugerowałbym Huawei P9. Smartfon ten oferuje m.in. pliki RAW, stąd jeżeli chcesz obrabiać fotografie wykonane telefonem, to przypadnie Ci do gustu. Oczywiście to nie jedyna jego zaleta – poza tym oferuje np. podwójny układ aparatów.

  2. ja najbardziej lubię fotografować właśnie zwierzaki – może teraz spróbuję nakłonić do zdjęć ich właścicieli :D

Zostaw komentarz

izmir escort