Filmowanie dzikiej przyrody wiosną – 5 dobrych rad, które zabierzesz ze sobą w teren

2

Wiosna to bodaj jedna z najbardziej fascynujących pór do filmowania natury. Świat dzikiej przyrody kolejny raz ożywa barwiąc wszystko na zielono. W lasach i na łąkach słychać ptasie trele, a w stawach i sadzawkach pojawiają się łańcuchy żabiego skrzeku. Wiosna dla filmowca przyrody to ekscytujący moment, kiedy może uchwycić w obiektywie wyścig natury w drodze po życie. W tym artykule proponuję garść porad, które warto wziąć pod uwagę idąc z kamerą w teren i planując filmowanie dzikiej przyrody.


1. Ubranie

Zazwyczaj gdy po długiej zimie myślimy o wiośnie, od razu przychodzi nam do głowy ciepły dzień, kiedy możemy wybrać się w teren w samej bluzie. Niestety bardzo często zdarza się, że wiosenne wachania temperatur mogą być bardzo duże. W ciągu dnia temperatura z 20 stopni może spaść np. do 5 i odwrotnie. Ważne jest, by wychodząc w dzicz wziąć to pod uwagę i na wszelki wypadek mieć przy sobie odpowiednie ubranie z ciepłą kurtką, rękawiczkami i czapką włącznie. Warto również zwrócić uwagę na wilgoć. Często po długiej śnieżnej zimie, wiele mało nasłonecznionych miejsc może mieć jeszcze topniejący śnieg lub głębokie kałuże, dlatego odpowiednie nieprzemakalne obuwie to podstawa.

2. Kamuflaż

Odpowiednie maskowanie podczas filmowania przyrody ważne jest przez cały rok. We wczesnym etapie wiosny jest to szczególnie ważne, ponieważ brak naturalnych osłon w postaci liści i wysokich traw sprawia, że tak jak my widzimy w gęstwinie więcej i dalej, tak również widzą zwierzęta. Staranny kamuflaż, który w pełni pozwoli nam wtopić się w nie do końca zielone otoczenie jest sprawą niezwykle istotną. Jako że w tym temacie filmowców obowiązują niemal te same zasady, co fotografów, po więcej szczegółów zapraszam do artykułu:

Maskowanie – sztuka, którą powinien opanować każdy fotograf przyrody

3. Dystans

W związku z tym, że w tym okresie zwierzęta, np. ptaki budują gniazda, składają jaja i wychowują pisklęta, bardzo ważne jest, by zachować odpowiedni dystans wobec filmowanych zwierząt. Najważniejsze, by podczas filmowania kierować się etyką i zdrowym rozsądkiem, by nie szkodzić przyrodzie. Również ważne jest zapoznanie się z regulacjami prawnymi w tym zakresie. Aby mieć ładne zbliżenia np. ptaka na gnieździe i jednocześnie zachować bezpieczny dystans, warto jest zaopatrzyć się w solidny teleobiektyw. Do dyspozycji jest cała gama szkieł.

Telekonwerter – adapter, który sprawdza się, gdy nie możesz podejść bliżej

Dla profesjonalistów proponuję obiektyw Canon 800 mm f/5.6L EF IS USM, natomiast amatorom polecam obiektyw Tamron 150-600 mm F/5.0-6.3 SP Di VC USD. Poniższy przykład z zimorodkiem nagrywany był wspomnianym Tamronem 150-600 F/5.0-6.3 podpiętym pod Canona 7D.

Lustrzanka Canon EOS 7D Mark II body

Canon 800 mm f/5.6L EF IS USM

Tamron 150-600 mm F/5.0-6.3 SP Di VC USD/Canon

4. Timelapse

Warto na wiosnę przygotować się na filmowanie timelapsów. Szczególnie interesujące są rośliny, które w różnych miesiącach zaczynają puszczać pędy oraz kwitnąć. Do tego warto pomyśleć nie tylko w skali makro skupiając się na pojedynczych roślinach, ale również zwrócić uwagę na miejsca, gdzie cały las może zmienić się w ciągu jednego dnia nie do poznania. Poniższy przykład doskonale ilustruje wiosenny time lapse. Więcej informacji o tej technice znajdziesz w artykule:

Technika timelapse – od czego zacząć?

5. Makro

Do jednych z pierwszych insektów zwiastujących nadejście wiosny należą biedronki. Tak, jak wiele innych owadów, biedronki pozostają w zimie w stanie hibernacji, czekając na wyjście z różnych zakamarków wraz z marcowymi promieniami wiosennego słońca. Biedronki w tym okresie są bardzo wdzięcznym tematem do filmowania, ponieważ przez swoje czerwone ubarwienie i słynne kropeczki znacząco odstają od wciąż monotonnego krajobrazu. Dobrą propozycją do filmowania makro jest obiektyw Tamron SP 90 mm f/2.8 Di MACRO 1:1 VC USD lub nieco tańszy obiektyw Sigma 105 mm f/2.8 DG OS EX HSM MACRO.

 

Tamron SP 90 mm f/2.8 Di MACRO 1:1 VC USD / Canon

Sigma AF 105mm F2.8 MACRO EX DG OS HSM CANON

Na koniec dodam, że przy filmowaniu przyrody dobrze jest zwrócić uwagę na gabaryty sprzętowe, szczególnie kiedy wypad robi się w pojedynkę. O ile statyw powinien być ciężki i solidny o tyle w przypadku kamery czy aparatu filmującego nie ma to większego znaczenia. Obecnie dobrym kompromisem pomiędzy wagą i rozmiarem, a możliwościami sprzętu są aparaty bezlusterkowe, które przy filmowaniu sprawdzają się znakomicie. Dobrym przykładem aparatu, który sprawdza się przy filmowaniu przyrody jest Panasonic Lumix DC-GH5s.  Jest to doskonały aparat, który sprawdza się przy wymagającym filmowaniu przyrody w każdych warunkach.

Panasonic Lumix DC-GH5S body czarny

Mam nadzieję, że tych kilka rad pozwoli Ci na lepsze ujęcia, a także, że podczas wypadu nie zmarzniesz. Pamiętaj, aby zachować bezpieczną odległość wobec filmowanego tematu. Ponieważ najważniejsze to nie szkodzić budzącej się do życia przyrodzie.

Podziel się.

O Autorze

Z wykształcenia operator, reżyser i montażysta. Z zamiłowania przyrodnik i pisarz. Twórca jedynego w Polsce bloga o tematyce filmów przyrodniczych, Natura w Kadrze. Zdobywca podwójnej BAFTy (Brytyjska Akademia Sztuki Filmowej). Poza filmem uwielbia jeździć koleją, słuchać muzyki i czytać dobrą literaturę.

2 komentarze

Zostaw komentarz

izmir escort