Wypożyczalnia sprzętu fotograficznego Cyfrowe.pl – jak to działa i komu przysługuje największy rabat?
Jeśli choć raz wahałeś się, który z dwóch wymarzonych aparatów kupić albo żałowałeś, że nie wykorzystałeś okazji na zrobienie nietypowego zlecenia, bo brakowało Ci sprzętu – to tekst dla Ciebie. Przeczytaj wywiad z naszą specjalistką, Anną Bareją, by dowiedzieć się, jaki sprzęt jest najbardziej rozchwytywany przez fotografów, co zrobić, żeby wypożyczyć sprzęt w mniej niż 24 h oraz przede wszystkim – jak otrzymać niemal całkowity zwrot pieniędzy za wypożyczenie dowolnego sprzętu foto i wideo.
Z kim najczęściej spotykasz się w swojej pracy w cyfrowe.rent? Z jakimi problemami i wyzwaniami zgłaszają się do Ciebie klienci?
Wypożyczalnia spełnia w zasadzie dwa zadania. Jest swoistym backupem dla profesjonalisty oraz pomocą w poszukiwaniu własnego stylu u początkującego. Taki dostęp do różnorodnego asortymentu pozwala każdemu „łapać” zlecenie z poza swojej branży, poza sezonem, bez ponoszenia ogromnych wydatków na sprzęt, który być może zostanie użyty raz do roku. Najczęściej z usług wypożyczalni korzystają fotografowie ślubni, od których klienci wymagają dużej dawki kreatywności i indywidualności. Dlatego też zapotrzebowanie na sprzęt w ich przypadku nie ogranicza się jedynie do lustrzanki ze standardowym obiektywem, ale również do takiej ze świetnymi parametrami filmowania, stabilizatorem, świetnej jakości mikrofonem i niecodzienną optyką.
Jakie jeszcze osoby, poza fotografami ślubnymi, korzystają z usług wypożyczania sprzętu?
Sprzęt, którym dysponujemy, jest również zapleczem dla dużych firm organizujących konferencje. To branże szkoleniowe, telewizja publiczna, jednostki budżetowe, organizacje młodzieżowe. Zapotrzebowanie zwykle jest ogromne, ponieważ w takich wydarzeniach uczestniczy wiele osób. Typ sprzętu jest ściśle uzależniony od rodzaju wydarzenia, np. konferencja stomatologiczna to sprzęt do fotografii macro, jak obiektywy i lampy. Zgłaszają się do nas również firmy odzieżowe, kosmetyczne i wiele innych.
Jakie wątpliwości mają klienci przed złożeniem zamówienia i o co najczęściej pytają? Co trzeba zrobić żeby wypożyczyć sprzęt?
Najczęściej zapytania dotyczą samej procedury, która jest bardzo przyjazna klientowi. Ogranicza się ona do kilku kroków.
Rezerwacje wpływają też za pośrednictwem innych źródeł. Składane są osobiście w salonach oraz telefonicznie (K: +48 667 579 388 T: +48 58 727 05 23) czy mailowo (kontakt@cyfrowe.rent).
Standardem obsługi wypożyczalni jest działać od razu. Po rozpoczęciu pracy (dni robocze od g. 9.00) priorytetem jest obsługa maili oraz zarejestrowanych rezerwacji tak, aby możliwie w jak najkrótszym czasie udzielić informacji o dostępności sprzętu oraz zdążyć z wysyłką, jeśli data rezerwacji jest bliska. Po ustaleniu szczegółów z klientem odnośnie sposobu dopełnienia formalności przechodzimy do realizacji. Następnym etapem jest przygotowanie sprzętu do pracy, na który składa się wiele czynności, np. sprawdzenie czy sprzęt jest sprawny, czysty oraz czy akumulatory są naładowane. Gdy zachodzi konieczność czyszczenia lub ładowania, robimy to, a następnie wysyłamy na oddziały. Staramy się zorganizować wszystko terminowo, aby klient miał do nas pełne zaufanie.
Czy osoby wypożyczające sprzęt dostrzegają jakieś minusy w działaniu wypożyczalni? Czy zdarzyło Ci się zmierzyć z niezadowoleniem klientów?
Jeden na tysiąc przypadków zdarzało się, że rezerwowany sprzęt nie dotarł na czas do wskazanego salonu. Jest to spowodowane różnymi przyczynami losowymi natury logistycznej. Na szczęście w salonach są ekspozycje ze sprzętem nieprzeznaczonym do sprzedaży, dlatego korzystamy z niego awaryjnie właśnie w takich przypadkach. Najskuteczniejszą metodą na załagodzenie sytuacji jest mówienie prawdy, argumentacja i podpowiadanie zamienników. Klient po drugiej stronie słuchawki musi mieć pewność, że rozmawia z osobą solidną i kompetentną, i że dla nas naprawdę priorytetowe jest zapewnienie mu sprzętu w terminie.
Co najczęściej chwalą klienci? Jakie aspekty pracy wypożyczalni lub oferty doceniają najbardziej?
Największą naszą zaletą jest czas odpisywania na wiadomości. Zdajemy sobie sprawę, że pewne zlecenia wpadają klientom z dnia na dzień. Zdarzają się rezerwacje składane w godzinach popołudniowych, z wypożyczeniem na drugi dzień rano, podczas gdy sprzęt znajduje się w innym oddziale, w innym mieście. O ile sprzęt jest dostępny (nie został zamówiony przez inną osobę), a zapytanie wpłynęło przed godz. 14.00, na 90% jesteśmy w stanie zrealizować wypożyczenie. Naszym dodatkowym atutem jest doradztwo i umiejętność fachowego dobrania modelu sprzętu do konkretnej sytuacji, np. gdy fotograf wie, jakie ma zlecenie/zadanie do wykonania, ale niespecjalnie wie, jaki sprzęt jest mu potrzebny. Szeroka oferta sprzętu pozwala nam na wskazywanie zamienników dla klienta, jeśli wytypowany przez niego asortyment jest niedostępny. Klienci również cenią sobie to, że nasza oferta stale ewoluuje. Zdajemy sobie sprawę, iż trendy zmieniają się dynamicznie i robimy wszystko, by za nimi nadążać, a klienci chętnie sięgają do nowoczesnych rozwiązań.

Nasza wypożyczalnia działa również w terenie! Szukaj nas na najciekawszych eventach, pokazach lotniczych i wydarzeniach sportowych!
Jaki sprzęt foto jest teraz na topie, jeśli chodzi o wypożyczenia? Czy są modele, które trzeba rezerwować z dużym wyprzedzeniem, a co jest niemal zawsze dostępne od ręki, np. po kilka sztuk?
Top of the top w aparatach to bezkonkurencyjne (jak na razie): Canon EOS 5d MK III, Nikon D810, Nikon D750, Sony A7s, Canon EOS 7d MK II, Sony A7r, Panasonic GH5 (dane za 2017 r). Obecnie bardzo szybko zdobywa popularność Nikon D850. Wśród obiektywów numerem jeden jest Canon 70-200 mm f/2.8L EF IS II USM, dlatego też dysponujemy aż trzema jego egzemplarzami. W dalszej kolejności są Canon 24-70 mm f/2.8LII EF USM, Nikkor 50 mm f/1.4G AF-S, Canon 100 mm f/2.8L EF Macro IS USM, Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM. Coraz popularniejsze stają się ostatnio wypuszczone nowości Sigmy: Sigma A 14 mm f/1.8 DG HSM, Sigma A 24-35 mm f/2.0 DG HSM. Ze względu na sportowe wydarzenia czy pokazy lotnicze, kilka razy w roku, z bardzo dużym, nie raz kilkumiesięcznym wyprzedzeniem rezerwowane są wszelkie obiektywy tele: Nikon Nikkor 200-500 mm f/5.6E AF-S ED VR, Sigma S 150-600 mm f/5-6.3 DG OS HSM, Olympus 40-150 mm f/2.8 PRO czarny + Telekonwerter MC 1.4.
Czy do wypożyczalni trafiają nowości rynkowe, czy bazujecie raczej na kultowych, sprawdzonych modelach? Jak długo od rynkowej premiery trzeba czekać na pojawienie się sprzętu w wypożyczalni?
Wytypowane przez nas nowości staramy się wprowadzać najszybciej, jak to możliwe. Wiemy, że decyzja o zakupie wymaga gruntownego przemyślenia i przetestowania, dlatego też fotograf planujący zakup aparatu może go wcześniej wypożyczyć u nas. Co prawda odpłatnie, jednak gdy wróci do naszego sklepu po maksymalnie dziesięciu dniach, żeby kupić ten sam model, zwracamy mu 75% kosztu poniesionego za wypożyczenie, uwzględniając tę kwotę w rabacie na zakup nowej sztuki. Rabatowane są zawsze trzy pierwsze dni usługi bez względu na całkowitą długość trwania wypożyczenia.
Nie zawsze jest tak, że nowości są chętnie wypożyczane od razu. Spowodowane jest to tym, iż na rynku jest wiele modeli, które tak wgryzły się w rynek, że klienci nie zawsze są przekonani do ich następców. Prawdopodobnie z obawy przed nieznanym i przed tym, że coś pójdzie nie tak przy ważnym zleceniu. Tak było w przypadku wycofanego już ze sprzedaży 5d MK III, gdy w jego miejsce producent zaplanował 5d MK IV. Osobiście – uwielbiam MK IV.
W jakim stanie jest wynajmowany sprzęt? Czy jest odpowiednio zadbany?
Oferta tak naprawdę zmienia się ciągle. Stare modele są usuwane, pojawiają się nowe. Standardem jest u nas, by sprzęt trafił do klienta sprawny, czysty i naładowany. Jednym słowem gotowy do pracy. Mamy opinię wypożyczalni, w której sprzęt nie jest poniszczony ani zużyty, mimo wielu wypożyczeń. Wszystko dzięki temu, że sprzęt zarówno przed, jak i po wypożyczeniach jest uważnie sprawdzany przez obsługę salonów i wypożyczalni. Cyklicznie wykonywane są czynności serwisowe, jak choćby czyszczenie matryc. Każdy sprzęt dostarczany do salonów ma pokrowiec ochronny, który ma na celu poprawę komfortu pracy klienta i stanowi pierwszą barierę, zabezpieczającą podczas transportu między naszymi oddziałami.
Co możesz zyskać testując sprzęt przed zakupem?
Jakie macie plany na najbliższy czas? Czy pojawi się coś nowego?
Nie zaskoczymy Was, bo robimy to stale, a mianowicie – chcemy odświeżyć ofertę. W tym roku planowanych jest kilka premier i na pewno będziemy celować w te modele. Nie będziemy zdradzać o czym mowa konkretnie. Niech to będzie niespodzianka. W planach mamy również jeszcze jeden ważny cel – aby ułatwić dostęp do oferty wypożyczalni jak największej liczbie osób. Planujemy uruchomić wypożyczenia wysyłkowe, dostarczane kurierem pod wskazany adres. Dotychczas z uwagi na przepisy prawne oraz bezpieczeństwo powierzanego sprzętu wypożyczenia wymagały osobistej wizyty w salonie. Stawiamy też mocno na akcesoria ułatwiające pracę i transport. Można u nas zauważyć szereg produktów wyróżniających się na rynku, o niespotykanych cechach, jak Peak Design EVERYDAY BACKPACK 20L, statywy 3 Legged Thing, czy też hit w kategorii – slidery Edelkrone Motion Kit. Dla filmowców poszukujących stabilizacji również mamy propozycje, jak Pilotfly H2, rączki do gimbala Pilotfly Hand Holder Bluetooth do H2 i T1 oraz Pilotfly H2-45. Cały czas oczywiście jest u nas dostępny niezawodny DJI RONIN-M v2 oraz akcesoria do smartfonów DJI Ronin-M Device Holder kit. Mamy nadzieję, że dzięki temu również coraz więcej filmowców, nie tylko fotografów, skorzysta z naszej oferty.
Anna Bareja – specjalista ds. obsługi i rozwoju wypożyczalni w Cyfrowe.pl. Prywatnie miłośniczka dobrej kuchni i fotografii kulinarnej.
Dodaj komentarz