Jaki obiektyw wybrać? – radzi Marek Arcimowicz, fotograf National Geographic

7

Ogromna popularność fotografii sprawia, że wiele osób stara się przejść na wyższy poziom zaawansowania, decydując się na zamianę prostego aparatu w telefonie komórkowym na prawdziwy aparat fotograficzny. Rocznie dostaję dziesiątki, jeśli nie setki zapytań o to, jaki aparat lub jaki sprzęt kupić. Oczywiście staram się doradzić w tej kwestii, jednak dziwi mnie stosunkowo mała ilość zapytań o obiektywy. A przecież to głównie optyka, nie aparat, powoduje, że fotografia może już na pierwszy rzut oka różnić się od tej prostej, wykonanej telefonem. No dobrze, ale jaki obiektyw wybrać? Na to pytanie udzielę Ci kompletnej odpowiedzi w cyklu artykułów. Zaczynamy!

Jaki obiektyw wybrać - Sony Zeiss 85mm

Sony Zeiss 85mm (SAL85F14Z), f:2.0, 1/6000 s., ISO 200

Przez zainteresowania do właściwego obiektywu

Oczywiście body jest bardzo ważne – zapewnia nam komfort pracy, jego jakość decyduje o odwzorowaniu kolorów, rozdzielczości, ilości klatek na sekundę, itd. Większość z tych danych łatwo wyrazić w liczbach – one robią wrażenie. Jednak nawet najlepsza matryca w aparacie przeniesie obraz i światło dokładnie takie, jakie przekaże na jej powierzchnię właśnie obiektyw!

Co ciekawe, obiektywy „starzeją się” znacznie wolniej niż korpusy aparatów, kiedy w obecnych czasach premiera goni premierę… Wniosek jest prosty – warto mieć dobre obiektywy, jeśli fotografię traktuje się choć ciut poważniej! A co to znaczy dobry obiektyw? Jaki obiektyw wybrać? Które ogniskowe brać pod uwagę?

Uważam, że najważniejsze jest to, by obiektyw dawał nam taki obraz, jaki potrzebujemy. Tu wszystko zależy od zainteresowań, czyli tematu, oraz od indywidualnej wrażliwości, sposobu fotografowania. Jeśli zastanawiasz się, jaki obiektyw wybrać, postaraj się w pierwszej kolejności sprecyzować swoje fotograficzne zainteresowania. Dobór obiektywu według przeznaczenia jest jak klucz od sukcesu. Dzięki niemu trafny wybór będzie o wiele prostszy.

Jaki obiektyw wybrać na początek?

Za najbardziej uniwersalny – na początek – można uznać zestaw dwóch porządnych zoomów i trzeciego, przynajmniej jednego jasnego obiektywu. Standardowy zoom 24-70 mm (lub podobny) jest poręczny, daje nam szybkość działania ułatwiając kadrowanie w większości sytuacji.

Jaki obiektyw wybrać - Sony E 18-55 mm

Sony E 18-55mm (SEL1855), f:9.0, 1/125 s., ISO 100

Pierwszy to najczęściej 24-70 mm, drugi 70-200 mm. Trzeci obiektyw zależy od naszych zainteresowań i preferencji. Zwykle jest to standard, czyli 50-ka. Jeśli chodzi o tzw. super-zoom’y – to są one bardziej uzupełnieniem dużego systemu, obiektywami specjalistycznymi – niż podstawowymi.

Obiektywom zoom należy się jeden z przyszłych odcinków mojego cyklu artykułów. Drugi podstawowy zoom o rozpiętości 70-200 mm pozwala na m.in. „wycinanie” ciekawych elementów krajobrazu, portretowanie z dystansu.

Jaki obiektyw wybrać - Sony G 70-200 mm

Sony G 70-200mm (SEL70200G) f: 11.0, 1/160 s., ISO 250

Gdy analizujesz jaki obiektyw wybrać, w kolejnym etapie powinieneś poważnie zastanowić się nad przeważającym tematem Twojej fotografii,  ulubioną perspektywą, sposobem pracy – i do tego dopasować niezbędne obiektywy.

Wybór zależy więc głównie od tego, co i jak chcemy pokazać. Pamiętaj o tym, że nie ma narzędzi absolutnie uniwersalnych, a im wyższej klasy jest sprzęt – zwykle tym bardziej jest specjalistyczny.

Jaki obiektyw wybrać w zależności od fotografii?

Miłośnicy portretu wybiorą jasny obiektyw 50 mm lub 85 mm 

Jaki obiektyw wybrać - Sony G Master 85 mm

Sony G Master 85 mm (SEL85F14GM), f:3.2, 1/50 s., ISO 400

Jaki obiektyw wybrać - Sony Zeiss 55 mm

Sony Zeiss 55 mm (SEL55F18Z), f:5.0, 1/500 s., ISO 400

Reporterzy i „streetowcy” 35-kę

Jeśli miałbym wybrać tylko jeden obiektyw do zabrania w podróż, to byłaby 35-ka.

Jaki obiektyw wybrać - Sony G 35 mm

Sony G 35mm (SAL35F14G), f:3.5, 1/250 s., ISO 100

Pejzażyści, fotografowie architektury – znacznie szerszy obiektyw – 20 mm, 15 mm – lub mniej

Krajobrazy dzięki zmienionej perspektywie, typowej dla obiektywów ultra szerokokątnych, nabierają wyjątkowej dynamiki!

Jaki obiektyw wybrać - Sony Zeiss 16-35 mm

Sony Zeiss 16-35 mm (SEL1635Z), f:10.0, 1/1250 s., ISO 400

A jaki obiektyw wybrać do sportu i fotografowania przyrody?

Do sportu często używa się bardzo długich obiektywów – tu użyto 70-200 mm/2.8, ale spokojnie jest to temat do zrobienia dwa razy dłuższym obiektywem, czy nawet 600 mm. Pozostaje pytanie – kto nam dostarczy tak duży i ciężki sprzęt na wymagający plan zdjęciowy?

Jaki obiektyw wybrać - Sony G Master 70-200 mm

Sony G Master 70-200 mm (SEL70200GM), f:10.0, 1/1600 s., ISO 400

Podobnie tu – przy fotografii przyrodniczej – obiektyw odpowiadający 300 mm okazał się minimalną, akceptowalną długością do tematu zdjęcia. Przydałoby się 2x więcej.

Jaki obiektyw wybrać - Sony G 70-200 mm

Sony G 70-200 mm (SEL70200G), f/11.0, 1/500 s., ISO 400

Zwykłym obiektywem takich tematów „nie obskoczymy”! Potrzeba macro, które jest też bardzo przydatne do fotografii kulinarnej.

Jaki obiektyw wybrać - Sony A 100 mm MACRO

Sony A 100 mm MACRO (SAL100M28), f:4.5, 0,7s., ISO 400

To na początek. Widzisz już zapewne, że wybór obiektywu zależy głównie, od tego co i jak chcemy pokazać.

Jaki zestaw ja zwykle mam ze sobą?

Pracuję na obiektywach marki Sony. Na zlecenie zabieram zawsze szerokokątny zoom 16-35 mm, tele-zoom 70-200 mm i do tego obiektywy 35 oraz 55 mm. To jest zestaw bazowy. Jeśli fotografuję „dla siebie”, zwykle jest to jeden, ewentualnie dwa obiektywy, w zależności od planów.

Zawsze dokładnie analizuję, jaki obiektyw wybrać tym razem. Mam z czego wybierać, w szafce czeka kilkanaście obiektywów – ostatnio najczęściej jest to 35 i 55 mm. Jeśli jadę w podróż – uzależniam zawartość mojej torby od tematyki planowanych zdjęć i możliwości logistycznych. Tak, jak nie kupimy wszystkiego, tak samo nie zmieścimy wszystkiego w naszych torbach :)

Podsumowanie

Właściwy dobór obiektywu jest stosunkowo łatwy, gdy pamiętamy o kilku istotnych rzeczach. W kolejnych odcinkach cyklu, postaram się przybliżyć Tobie wiedzę, która ułatwi dokonanie świadomych wyborów – na zakupach i w trakcie pakowania na plan zdjęciowy. Myślę, że po lekturze moich artykułów będziesz w stanie samodzielnie ocenić jaki obiektyw wybrać dla siebie.

Jeśli powyżej nie znalazłeś wzmianki o obiektywie, który Cię interesuje, śmiało pytaj w komentarzu. Możesz też sprawdzić pełną ofertę obiektywów Sony tutaj.

Podziel się.

O Autorze

Rocznik 1972. Od roku 1999 fotograf National Geographic Polska. Czasem wykładowca akademicki. Fotografował we wszystkich strefach klimatycznych. Uczestnik i organizator wypraw wspinaczkowych, eksploracyjnych i naukowych. Z wykształcenia architekt-planista. Żyje w międzykontynentalnym rozkroku, a w przerwach w pracy, mieszka z rodziną w górach, tęskniąc za Warszawą.

7 komentarzy

  1. Wybieram się z plecakiem na Kubę i z tego względu, zostawiam ciężką, pełną klatkę w domu i zakupiłam sony a 6300, Był w nim kitowy obiektyw 16 -50 mm , wydaje mi się niewystarczający i myślę o zeiss 16 -40 /f4. Trudno określić jakiego rodzaju będę robić zdjęcia, bo myślę, że wszystkie:). Proszę o radę, czy to jest dobry wybór?

    • sony e 116-50 f3.5-5.6 – ten obiektyw nie robi szalu. jest bardzo nieostry wiec madrze bedzie wziac jakas lepsza konstrukcje. Kuba to bardzo ogolne okreslenia. Sa tam miasteczka jak i rozlegle plenery. Pomyslalbym tez o czyms dluzszym. pozwoli to na bardziej kreatywne ujecia

  2. Bez dodatkowych danych technicznych,jest przejrzyście i jasno ????Właśnie o takie informacje mi chodziło. Dziękuję ????

    • Wybieram się z plecakiem na Kubę i z tego względu, zostawiam ciężką, pełną klatkę w domu i zakupiłam sony a 6300, Był w nim kitowy obiektyw 16 -50 mm , wydaje mi się niewystarczający i myślę o zeiss 16 -40 /f4. Trudno określić jakiego rodzaju będę robić zdjęcia, bo myślę, że wszystkie:). Proszę o radę, czy to jest dobry wybór?

  3. Szkoda tylko, że nie jest określone, czy parametry opisywanych ogniskowych dotyczą pełnej klatki, czy nie. Bo np. trudno w artykule poradnikowym (czyli dla początkujących:-) domyśleć się i zinterpretować, np. jaki obiektyw wybrać do wspomnianego reportażu przy założeniu, że autor poleca 35mm (zapewne przy pełnej klatce), to co poleci przy APSC – 20??? Ale artykuł generalnie na + :-)

    • Szkoda że Skoda to świetne auta ale nie na pustynie i dżungle. Tam tylko 4×4 na wysokim zawieszeniu. Już rozumiesz analogie? Skoda to APSC a FF to > to drugie. Chyba że podróżujemy do parku to telefon ci wystarczy na fejsbuka LOL

Zostaw komentarz

izmir escort