Obiektywy kitowe – czy warto kupować aparat w zestawie z obiektywem?

8

Obiektyw kitowy jest szkłem, na bazie którego wielu początkujących fotografów zdobywa swoje pierwsze doświadczenia. Jego nazwa wzięła się stąd, że jest oferowany w zestawie z aparatem, ale często jest także używana jako określenie pejoratywne. Czy zasłużenie? Czy zakup aparatu z obiektywem kitowym jest dobrym rozwiązaniem? Co może zaoferować taki zestaw? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w niniejszym artykule. Zapraszam do lektury!

Obiektyw kitowy – wcale nie „do kitu”

Przez „obiektyw kitowy” rozumie się szkło sprzedawane w zestawie z aparatem, gdyż w języku angielskim to słowo oznacza po prostu „komplet, zestaw”. Jednocześnie niektórzy użytkownicy odnoszą określenie „kit” jedynie do ich jakości, kojarząc angielskie określenie kit z polskim zwrotem, że coś jest „do kitu”, czyli słabe. Prawdą jest, że obiektywy te muszą być przede wszystkim tanie i uniwersalne, co w znacznym stopniu wpływa na poziom ich wykonania i oferowanego przez nie obrazu. Jednocześnie, zgodnie z nomenklaturą, obiektywem kitowym mogą być również konstrukcje z wyższej półki, jeżeli są oferowane w zestawie z aparatem. Nie ma więc co ich szufladkować w ten nieprzychylny sposób, gdyż nawet wśród tych tańszych konstrukcji można znaleźć wiele naprawdę fajnych modeli, które zadowolą w szczególności początkujących użytkowników.

Panasonic Lumix DMC-G7 z Panasonic LUMIX G VARIO 14-42mm / F3.5-5.6 II ASPH. / MEGA O.I.S. to typowy zestaw łączący aparat z obiektywem (kitowym).

Obiektywy kitowe - Odpowiednio wykorzystując obiektyw kitowy można uzyskać ciekawe efekty. / M.Zuiko Digital 12-50 mm f/3.5-6.3 ED EZ, 50 mm, 1/40 s, f/6.3, ISO 500, Olympus OMD E-M5.

Odpowiednio wykorzystując obiektyw kitowy można uzyskać ciekawe efekty – tutaj zastosowano Olympus M.Zuiko Digital ED 12-200 mm f/3.5-6.3. / aut. Mikołaj Konkiewicz

Zdjęcie wykonane obiektywem Canon RF-S 18-45 mm f/4.5-6.3 IS STM. / fot. Mikołaj Konkiewicz

Wady i zalety obiektywów kitowych

Cena

Relacja ceny do jakości stanowi kluczowy czynnik podczas podejmowania decyzji o zakupie. Dużym plusem jest to, że kupując taki obiektyw w zestawie z aparatem, jego cena jest niższa niż w przypadku nabycia go osobno. Pozwala to często nawet na znaczne oszczędności, zależnie od klasy sprzętu i strategii cenowej producenta. Opłacalność poszczególnych ofert należy sprawdzać w odniesieniu do konkretnego sprzętu.

Nikon Z50 w zestawie z Nikon Nikkor Z 16-50 mm f/3.5-6.3 DX pozwala na nabycie tego obiektywu o niemal 1000 zł taniej.

Jakość wykonania i światłosiła obiektywów kitowych

Jakość wykonania i uzyskiwanego obrazu jest różna, w zależności od modelu. Do najczęstszych zarzutów kierowanych pod adresem obiektywów kitowych należą mała światłosiła, średnia jakość obrazu, a także niższa jakość wykonania, skutkująca m.in. posiadaniem plastikowych elementów. Nie da się zaprzeczyć tym faktom, jednakże warto zwrócić uwagę na to dlaczego tak jest. Jak już wspomniałem obiektywy kitowe mają być tanimi konstrukcjami, oferującymi szeroki, uniwersalny zakres ogniskowych, pozwalając uzyskać przy tym dostateczną jakość obrazu.

Panasonic LUMIX G VARIO 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH POWER O.I.S. łączy w sobie typowe cechy kita – szeroki zakres ogniskowych i stosunkowo ciemna konstrukcja.

Dlaczego warto kupić obiektyw kitowy?

Pojawia się pytanie, czy warto iść na takie ustępstwa? Moim zdaniem – tak. Wielu początkujących użytkownik nie jest w stanie pozwolić sobie na jednoczesny zakup body i profesjonalnego obiektywu. Dodatkowo spora część osób kupujących pierwszy aparat, nie wie, w jakim rodzaju fotografii czy filmowania chce się specjalizować. Istnieje także duża grupa fotografów, która poświęca swoją uwagę więcej niż jednej dziedzinie fotografii. Oczywiście zdarzają się również początkujący pasjonaci o bardzo konkretnych zamiarach wobec fotografii czy tworzenia treści wideo, np. zainteresowani jedynie makrofotografią.

W przypadku pierwszej grupy, możliwość sprawdzenia różnych kategorii fotograficznych czy różnorodnych ujęć wideo będzie bardzo istotna. Nie twierdzę, że obiektywy kitowe sprawdzą się znakomicie w fotografii architektury, czy przyrody. Mają swoje bardzo poważne ograniczenia, ale mimo to, mogą pozwolić na chociaż powierzchowne zapoznanie się z daną tematyką. Niezależnie do którego z ww. rodzajów fotografów należysz, obiektyw kitowy jest dobrym sposobem na naukę fotografii i poznanie jej podstaw.

Obiektywy kitowe - Krajobraz M.Zuiko Digital 12-50 mm f/3.5-6.3 ED EZ

Obiektyw kitowy z dużym zoomem pozwala na spróbowanie swoich sił w różnych kategoriach fotografii.

Często wyobrażenia o wykonywaniu danej dziedziny fotografii mogą spotkać się z rozczarowaniem, gdy przyjdzie do praktyki. Obiektyw kitowy pozwala z jednej strony minimalizować ryzyko, a z drugiej wyrobić sobie pogląd na to, czego nam tak naprawdę potrzeba. Np. w przypadku fotografii reportażowej może to być jeszcze szerszy kąt i jaśniejszy obiektyw. Pojawia się pytanie – czemu by od razu nie kupić docelowego szkła? Dlatego, że wielu fotografów na początku swojej drogi przechodzi przez różne fascynacje tak, aby dopiero po czasie znaleźć swoją miejsce. Dodatkowo gdy już wyposażymy się w „specjalistyczny” obiektyw, okazuje się, że kit przyda się jako uniwersalne szkło, które będzie można wykorzystać w innych sytuacjach, takich jak spotkanie rodzinne itp.

Obiektywy kitowe oferowane z bezlusterkowcami

Canon RF-S 18-45 mm f/4.5-6.3 IS STM

Obiektyw ten ma bardzo kompaktową i lekką konstrukcję, dzięki czemu może stać się bardzo ciekawym modelem dla osób podróżujących z aparatem czy poszukujących zestawu na wakacje. Został opracowany z myślą o aparatach z matrycą APS-C i zapewnia kąty widzenia typowe dla uniwersalnych obiektywów reporterskich (ekwiwalent dla formatu małoobrazkowego). Jego optyka daje satysfakcjonujące rezultaty, a stabilizacja cechuje się 4-stopniową skutecznością, ale niestety ten obiektyw jest dosyć ciemny. Niemniej na start dla Canoniarzy będzię interesującą propozycją.

 

 

 

Canon EOS R100 z „kitowym” obiektywem Canon RF-S 18-45 mm f/4.5-6.3 IS STM

Sony E 18-135 mm f/3.5-5.6 OSS (SEL18135)

Obiektywy kitowe mogą mieć naprawdę bardzo szerokie zakresy ogniskowych, tak aby umożliwić wykonywanie jednocześnie ujęć krajobrazowych i przyrodniczych. Pozwalają więc na rejestrowanie niemal dowolnego tematu – dlatego też takie konstrukcje często nazywane są spacerzoomami. W przypadku Sony E 18-135 mm f/3.5-5.6 OSS (SEL18135) maksymalne zbliżenie daje ogniskowa 135 mm, która po podłączeniu tego obiektywu do matrycy APS-C daje kąt widzenia odpowiadający ogniskowej ok. 202 mm dla formatu małoobrazkowego. Pomimo, że to kit, to w jego konstrukcji znalazło się miejsce na elementy specjalne – ED i soczewkę asferyczną. Niemniej jak każdy tego typu obiektyw jest nieco ciemny, choć jest nieco lepiej w porównaniu do propozycji Canona. Innym ciekawym kitem od Sony jest model 16-50 mm f/3.5-5.6 (ILCE-6400L). 

FujiFilm Fujinon XF 18-55 mm f/2.8-4 R LM OIS

Fujifilm oferuje swoje aparaty m.in. z obiektywem Fujinon XF 18-55 mm f/2.8-4 OIS, który jest przykładem bardziej zaawansowanego kita. Do jego zalet należy zaliczyć przede wszystkim względnie dużą światłosiłę, szybki, cichy i celny AF,  a także uniwersalny zakres ogniskowych. Zakup obiektywu jest szczególnie opłacalny w przypadku wybrania go w ofercie z aparatem, która pozwala zaoszczędzić ok. 1000 zł.

 

Panasonic G X VARIO PZ 14-42 mm f/3.5-5.6 ASPH. P.O.I.S.

Panasonic G X VARIO PZ 14-42 mm f/3.5-5.6 ASPH. P.O.I.S. wyróżnia się przede wszystkim kompaktowymi rozmiarami i niską wagą, dzięki czemu pozwala zachować jedną z głównych zalet aparatów bezlusterkowych. Dostępny jest w zestawie z aparatami Panasonic Lumix. Dodatkowo posiada  4 soczewki asferyczne, 2 soczewki ED i powłoki Nano Surface. Niestety jakość optyczna, w szczególności przy najkrótszej i najdłuższej ogniskowej, pozostawia lekki niedosyt. Inne ciekawe kity Panasonica to Panasonic G VARIO 14-42 mm f/3.5-5.6 ASPH. M.O.I.S. i Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S.

 

 

Olympus M.Zuiko Digital 14-42 mm f/3.5-5.6 E

Jedna z głównych cech łączących większość kitów jest niestety wadą – czyli ich „ciemność”. Ale pozostałe, dają duże korzyści. Należą do nich kompaktowość konstrukcji i uniwersalny zakres ogniskowych. Te 2 cechy świetnie łączy Olympus M.Zuiko Digital 14-42 mm f/3.5-5.6 E. Ten kit to obiektyw typu pancake, czyli o ultra cieńkiej konstrukcji. Daje stosunkowo szeroki zakres ogniskowych typowych dla zoomu reporterskiego (po uwzględnieniu cropp sensora Micro 4/3). Może być więc z powodzeniem na stałe przypięty do body Olympusa, stanowiąc fajny zestaw na co dzień. To z pewnością dobry punkt wyjścia dla wszystkich pasjonatów foto i wideo, którym nie wystarczy używanie smartfona czy kompakta.

Obiektywy kitowe do lustrzanek 

Niektóre z obiektywów kitowych przeznaczonych do lustrzanek cyfrowych zasłużyły sobie niemal na miano kultowych. O ich popularności zdecydowała niska cena i satysfakcjonująca jakość zdjęć, przez co wielokrotnie towarzyszyły początkującym fotografom w ich pierwszych doświadczeniach.

Obiektywy kitowe - Zachód

Zachód słońca jest jednym z pierwszych motywów jaki przyciąga uwagę początkujących (i nie tylko) fotografów. Do jego wykonania w wielu wypadkach można śmiało użyć obiektyw kitowy. / fot. Mikołaj Konkiewicz

Obiektywy kitowe do lustrzanek Nikon

Do takich konstrukcji można zdecydowanie zaliczyć obiektyw Nikon AF-S DX NIKKOR 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR. Biorąc pod uwagę współczynnik jakości do ceny, obiektyw oferuje naprawdę dobrą jakość obrazu. Przy zakupie tego instrumentu optycznego z aparatem Nikon D7500 cena obiektywu wynosi o ok. 1000 zł mniej. Model ten posiada stabilizację obrazu i celny system AF. Plastikowa konstrukcja mogłaby być solidniejsza, jednakże rozwiązanie to pozwoliło ograniczyć cenę. Wszystkie te cechy sprawiają, że obiektyw ten, zakupiony w zestawie z aparatem, stanowi znakomity pakiet startowy dla każdego początkującego fotografa. Ponadto, po zakupie kolejnego obiektywu np. stałoogniskowego, nadal świetnie sprawdza się jako uniwersalne zoom spacerowy.

Obiektywy kitowe - nikkor ogniskowa 90 mm

Pomimo łatki obiektywu kitowego, AF-S DX NIKKOR 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR pozwala uzyskać zadowalające efekty. / fot. Mikołaj Konkiewicz

Obiektywy kitowe Canon – lustrzanki

Podobnie przedstawia się oferta obiektywów kitowych Canona. Canon EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS II i Canon EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 IS to konstrukcje, które cieszą się bardzo dobrą opinią wśród użytkowników. Obiektywy kitowe Canona oferują stabilizację obrazu, której skuteczność w przypadku Canon EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 IS wynosi 3 EV, co jest bardzo dobrym wynikiem jak na szkło tej klasy. Przykładowo cena obiektywu EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS II w zestawie z aparatem Canon 850D pozwala na zaoszczędzenie ponad 400 zł.

 

Podsumowanie

W wielu przypadkach obiektywy kitowe są naprawdę udanymi konstrukcjami, chociaż producentom przytrafiają się wpadki. Ich atrakcyjna cena w zestawie z aparatem często przekonuje do zakupu. Koniec końców i tak zdjęć oraz filmów nie wykonuje aparat tylko użytkownik, więc jeżeli posiadasz jedynie obiektyw kitowy, nie warto narzekać, tylko czerpać radość z rejestrowania obrazów i wykorzystać tego typu szkło oraz jego zalety.

Nie mniej, niezależnie jaką jakość oferuje obiektyw kitowy, każdy użytkownik, którego fotografia wciągnie na dłużej, stanie przed dylematem – o jaki obiektyw poszerzyć swój zestaw? Jeśli zamierzasz kupić kolejny obiektyw, zajrzyj do naszej serii poradników, która Ci w tym pomoże:

Wszystko, co musisz wiedzieć przed zakupem obiektywu [seria poradników]

Podziel się w komentarzu, czy korzystałeś z obiektywu kitowego i jakie masz wrażenia z fotografowania tego typu sprzętem?

Podziel się.

O Autorze

Gdy robię zdjęcia, to zajmuję się fotografią reportażową, teatralną i artystyczną. Gdy piszę o zdjęciach, to zastanawiam się, jak wpływają one na odbiorców, co robić, by robić jej bardziej świadomie i jakie możliwości daje sprzęt. Poza tym piszę wiersze i jak dotąd w druku ukazały się moje dwie książki z poezją. Ukończyłem studia magisterskie na kierunku Fotografia na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Jestem laureatem konkursów fotograficznych i poetyckich, uczestnikiem wystaw, festiwali i publikacji poświęconych fotografii.

8 komentarzy

  1. WITAM,MOZE KTOS POMOZE :) stoję przed trudnym wyborem zakupu pierwszej lustrzanki i…. Nie wiem co wybrać :( na aparat mogę przeznaczyć ok 2tys :) Głównie do robienia zdjęć do rodzinnego albumu. POZNIEJ planuje zakup obiektywu do robienia portretów, ale póki co chciałabym się trochę obejść z aparatem.firma nikon czy canon? Jaki model polecacie? Fajnie byłoby gdyby był mały i lekki :) proszę o pomoc i z góry dziękuję :)

  2. Mam POentax K-50 z obiektywem 18-55 i 50-200. O ile ten pierwszy jest jako taki, o tyle drugi pozostawia wiele do życzenia, ale zdjęcie da się zrobić i tym i tym. Zakupiłem dodatkowo 50mm f1,8 i jakościowo bez porównania.

    Co do kita, to faktycznie ciężka sprawa z tymi plastikami. czasem strach do ręki wziąć, aby się nie połamał. Optycznie jest dobrze, choć nie rewelacyjnie (mówię o 18-55). Jakość gorsza nawet od obiektywu w kompakcie (mam Fuji X30). Narzekać jednak nie można, bo da się tym fotografować. :)

Zostaw komentarz

izmir escort