Zestaw sprzętowy dla początkującego filmowca – wybierz najlepszy dla siebie

2

Postanowione – kupujesz aparat do kręcenia filmów. Wybór nie zapadł jeszcze, jaki to będzie aparat, ale wiesz, że nie będzie to typowa kamera. Niestety sam aparat to nie wszystko, a potrzebnych akcesoriów na start jest do zebrania sporo – statyw, mikrofon, lampa, stabilizator to tylko nieliczne nich. W poniższym poradniku znajdziesz podpowiedzi co i dlaczego wybrać, gdy jesteś dopiero na początku swojej drogi filmowca. 

Wybierając kompakt, bezlusterkowiec czy lustrzankę pod względem Video DSLR musisz pamiętać, że aparat to jedynie niewielka część sukcesu. Rejestrując do 60 zdjęć w ciągu sekundy musisz już przy rejestracji materiału zadbać o odpowiednie akcesoria tak, by zarejestrowany materiał nie tylko wyglądał, ale i brzmiał profesjonalnie. Pamiętaj, że przy filmowaniu kolosalne znaczenie odgrywa:

STABILIZACJA – i nie mam tu na myśli tej wbudowanej w aparat czy obiektyw. Wytłumi ona drgania ręki, ale nie spowoduje, że nagrywane ujęcie będzie płynne i dynamiczne. Potrzebujesz do tego zewnętrznych stabilizatorów bądź po prostu statywu.

OŚWIETLENIE – gdy rozpoczynasz przygodę z filmowaniem, zdecydowanie tańszym rozwiązaniem będzie zakup dodatkowych lamp niż zakup kamery z możliwą pracy w systemie Video RAW. Dodatkowa inwestycja w mocną stację do wygodnej obróbki i montażu takiego formatu jest zdecydowanie droższe niż zewnętrzne światło ciągłe.

DŹWIĘK – aspekt kompletnie pomijalny przy fotografii. Pobudzając zmysł słuchu u widza przy ruchomym obrazie możemy wpłynąć na to, jak powinien odbierać nasz obraz. Jeżeli nie chcemy być twórcami niemego kina, musimy zadbać o to, by rejestrowane dźwięki z otoczenia miały jakość nie psującą efektu wizualnego. Przed wyborem mikrofonu odpowiedniego dla swoich celów sprawdź nasz film na kanale YouTube wraz z próbkami dźwiękowymi.

Zestaw na start – czyli jak nie wydrążyć kieszeni, ale mieć pełną kontrolę

Jeżeli dopiero zaczynasz i nie chcesz wydawać na początek dużej sumy pieniędzy, warto zastanowić się nad lustrzanką Canon EOS 100D. Aparat ten stanowi świetną bazę na start do filmowania. Rejestruje materiał w jakości Full HD oraz posiada wbudowane wejście mikrofonowe, przez co możemy podczepić zewnętrzny mikrofon pojemnościowy BOYA BY-V01. Jakość rejestrowanego dźwięku, mimo podstawowej budowy mikrofonu, będzie i tak zdecydowanie lepsza niż ta, zarejestrowana przez mikrofon wbudowany. Na stopkę aparatu możemy zamontować niewielką lampę led Manfrotto Lumie PLAY. Dzięki dwóm filtrom w zestawie będziemy mogli szybko zmienić temperaturę barwową, a w przypadku chęci zamontowania na mini statywie Camgloss Spider – zastosować światło kontrowe. Aparat nie jest duży, więc dla statycznych ujęć statyw Velbon Videomate 438/F będzie odpowiedni pod względem wielkości. W przypadku ujęć bardziej dynamicznych swoje zadanie spełni natomiast statyw naramienny Racam Rig D-4. Możliwość oparcia zestawu o ramię znacząco polepszy jego stabilność podczas kręcenia dynamicznych ujęć.

 

Zestaw rozwojowy – jakość 4K z akcesoriami na późniejszy rozwój

Tak jak wspominałem we wpisie o aparatach Panasonic – nie znajdziemy nic ciekawszego na rynku do filmowania w jakości 4K za tak rozsądne pieniądze. Świetnym modelem na początek będzie Lumix GX80. Możliwość doboru z bogatej optyki systemu micro 4/3 i mnogość przejściówek na systemy lustrzankowe sprawia, że aparat daje nam spory margines na późniejszy rozwój. Sam model aż prosi się o kręcenie nim, zwłaszcza dynamicznych ujęć. Stabilizator Camrock Steadycam VS40C carbon sprawi, że nasza kamera będzie „płynąć” przy poruszaniu się, a Monopod Benro Video S A38FD + VT2 + S2 spowoduje, że rejestrowanie statycznych scen nie obniży naszej mobilności z całym zestawem. Jako że aparat nie posiada wbudowanego wyjścia mikrofonowego, rejestrację dźwięku polecam powierzyć Olympusowi LS-12. Ten liniowy rejestrator dźwięku pozwoli nam zapisać ścieżkę audio o zdecydowanie wyższej jakości niż wbudowane mikrofony, a dzięki wyjściu na 1/4 cala, przy użyciu specjalnego adaptera będziemy w stanie  zamontować go na aparacie w miejscu gorącej stopki, statywie lub boom’ie nad rejestrowaną sceną. Do doświetlenia polecam duet Statyw Powerlux boom żuraw 1,8 m wraz z lampą LED Funsports CN-160CA. Lampa zapewni nam sporą jak na tą cenę moc i możliwość bezproblemowej zmiany temperatury barwowej, a boom umiejscowienie w takim miejscu, aby doświetlała nam plan dokładnie w taki sposób, jaki potrzebujemy.

Zestaw podróżnika – wytrzymały sprzęt do reportażu z podróży, który nie zrujnuje Twojego portfela i kręgosłupa

Jeżeli szukasz sprzętu niewielkiego, o przyzwoitej plastyce obrazu z jasnym obiektywem, niskim szumie oraz jakości Full HD w 60kl/s z dobrym kodekiem, to na myśl przychodzi mi tylko jeden model – Sony DSC-RX10. Mimo, że to kompakt – choć jak wspominaliśmy w naszym wpisie kompakty również mogą być świetnymi aparatami do filmowania – to możliwości, jakie stwarza na tle sporo droższej konkurencji są nie do podważenia. W podróż warto zminimalizować swój ciężar więc dla stabilizacji tak lekkiego zestawu wystarczy lekki statyw Benro Adventure TAD18A wraz z głowicą Benro Video S2. Ten tandem pozwoli pracować komfortowo nawet w niskich temperaturach. Dla płynnych ujęć carbonowy stabilizator Camrock Steadycam VS60C spisze się doskonale, a jego niewielka waga nie wpłynie w znaczący sposób na nasze zmęczenie. W drodze rozmawiając z napotkanymi ludźmi przydatny może być zestaw bezprzewodowy BOYA BY-WM6 – nie zawsze ten wczepiany w stopkę aparatu będzie idealny, by nagrać głos operatora i reżysera w jednym. Dodatkowo przy wywiadach pozwoli nam on odseparować odgłosy z otoczenia. W stopkę lampy możemy zamontować natomiast niewielką lampę LED Manfrotto Lumie MUSE. Jej 8 diod zapewni nam solidną porcję światła, niezbędną do doświetlenia pierwszego planu tuż przed obiektywem kamery.

 

Pamiętaj, że do aparatu niezbędna jest odpowiednia karta pamięci – sprawdź nasze wcześniejsze artykuły: Karta pamięci – jaki standard wybrać? oraz Karta pamięci – wszystko, co powinieneś wiedzieć przed zakupem.

Filmowanie wymaga niestety więcej nakładów finansowych niż fotografia. Oddziałujemy na jeden zmysł więcej (dochodzi słuch), a wzrok bombardowany jest ogromną ilością klatek, nie pozwalających mu skupić się tylko na fragmentach kadru. Dlatego właśnie tak ważne są akcesoria, które pomogą zrealizować materiał w taki sposób, by przykuł uwagę na chwilę dłużej.

Podziel się.

O Autorze

Doradca klienta w branży foto od kilku lat. Zwolennik fotograficznego minimalizmu - zarówno w kwestii sprzętu jak i kadru. Zadeklarowany miłośnik Kaukazu.

2 komentarze

  1. „Na start”, ale dla kogo? Bo z pewnością nie dla początkujących nie dysponujących takim budżetem.
    Proszę usunąć to „początkującego” z tytułu, bo wprowadza ludzi w błąd.

Zostaw komentarz

izmir escort