Sprawdź, na co warto zwrócić uwagę wybierając statyw do filmowania

0

Statyw to niezbędne wyposażenie każdego filmowca, dla którego kręcenie filmów to coś więcej niż niewinne hobby. Jeśli posiadasz już kamerę lub lustrzankę z wyższej półki, umieszczenie takiego sprzętu na tanim statywie mija się z celem. Oczywiście lepszy jakikolwiek statyw niż brak statywu, jednak różnica pomiędzy statywem a statywem profesjonalnym to oprócz ceny – jakość zdjęć, wygoda wykonywania pracy oraz spokój ducha. Sprawdź, na co zwrócić uwagę, gdy wybierasz statyw do filmowania.

Ciężar montowany na statywie

Istotnym czynnikiem przy wyborze statywu jest ciężar, jaki na nim zamontujesz. Każdy statyw ma określoną wagę, którą może udźwignąć. Statywy na pojedynczych nogach posiadają zazwyczaj mniejszy ciężar udźwigu w porównaniu ze statywami na nogach podwójnych, przynajmniej w przypadku zastosowania tego samego materiału produkcji. To jednak nie jedyna różnica. Statywy z podwójnymi nogami są również dużo stabilniejsze, a więc bardziej niwelują drgania spowodowane uderzeniem w statyw. Oczywiście podwójne nogi zwiększają ciężar statywu, co może być męczące przy częstej zmianie lokalizacji zdjęć, ale taki jest koszt stabilności. Rozstaw nóg pojedynczych statywów jest często blokowany za pomocą zatrzasków, jak np. w modelu Manfrotto MN535. Te z podwójnymi nogami posiadają rozpórki.

Rozpórka łączy nogi statywu dodając mu dodatkowej stabilności i zapobiegając obrotom wokół osi pionowej statywu. Rozpórki środkowe, jak np. w modelu Manfrotto 502AM, są często elementem stałym, nie pozwalającym na zwiększenie rozstawu nóg powyżej określonego stopnia. W przypadku rozpórek dolnych istnieje możliwość zwiększenia ich rozpiętości, a co za tym idzie zwiększenia kąta rozchylenia nóg statywu. Możliwe jest również całkowite zdjęcie dolnej rozpórki i rozstawienie nóg statywu niezależnie, by dostosować go do dużych różnic na nierównym terenie oraz filmowania z niskiej wysokości. Model Manfrotto MN546GB jest tego dobrym przykładem.

 

Manfrotto MN546GB

Manfrotto MN546GB

Manfrotto MN535

Manfrotto MN535

Manfrotto 502AM

Manfrotto 502AM

Gniazdo półkuli

Dobre modele statywów posiadają również gniazdo półkuli. Gniazdo to umożliwia zamontowanie głowicy o kształcie półkuli, która zdecydowanie ułatwia i przyśpiesza poziomowanie kamery. Z własnego doświadczenia wiem, jak uciążliwe jest poziomowanie kamery poprzez zmianę wysokości nóg statywu. Półkula jest przy tego typu zadaniach prawdziwym wybawicielem. Wielkość średnicy półkuli ma również znaczenie dla stabilności. Im cięższą kamerę planujesz zamontować na statywie, tym większa średnica półkuli będzie potrzebna. Dla małych kamer i aparatów średnica 60 mm będzie wystarczająca. Dla lustrzanek oraz średnich kamer warto zainwestować w półkulę o średnicy 75 mm, natomiast dla ciężkich kamer z dodatkowym osprzętem (monitory, mikrofony, oświetlenie itd.) odpowiednim rozmiarem będzie 100 lub 150 mm.

Głowica statywu

Głowica statywu to równie ważny wybór jak statyw. W przypadku głowic do zastosowań video jedynym rozsądnym wyborem są głowice olejowe. Głowice te pozwalają na płynny start panoramowania oraz samo panoramowanie bez „szarpanych” ujęć.  Niektóre głowice, np. Manfrotto MNMVH502A, mają możliwość ustawienia stopnia oporu ruchu głowicy, co znacząco wpływa na szybkość jej ruchu. Dobre głowice z wyższej półki, jak Manfrotto MN509HD PRO, pozwalają również na balansowanie kamery. Dobrze zbalansowana głowica umożliwia ustawienie kamery pod dowolnym kątem w stałej pozycji (np. 30 stopni w panoramie pionowej). Jeśli głowica z kamerą nie jest odpowiednio zbalansowana, to ustawienie jej we wspomnianej pozycji spowoduje ucieczkę kamery do góry lub w dół. Jednym słowem podczas panoram będziesz musiał walczyć z ciężarem kamery.

glowica-manfrotto-mn509hd-pr

Manfrotto MN509HD PRO

mnmvh502a

Manfrotto MNMVH502A

 Dodatkowe akcesoria

Cześć statywów Manfrotto wyposażonych jest w gniazdo ‘easy link’ pozwalające podłączyć dodatkowy sprzęt, jak np. lampy, mikrofony lub zewnętrzne monitory.
Manfrotto oferuje również całą gamę przydatnych akcesoriów usprawniających możliwości swoich statywów. Możemy więc dokupić stopki śnieżne zwiększające stabilność statywu na śniegu. W przypadku nagrywania w pomieszczeniach przydadzą się stopki gumowe, które pozwolą na zakrycie kolców statywu i uniknięcie rys na parkiecie. Wśród akcesoriów dostępne są również kółka, które zamienią statyw w mini pojazd dla naszej kamery, aczkolwiek nie jest to dobra opcja na nierównie, betonowe powierzchnie. Wszelkie dodatkowe akcesoria należy dobrać do odpowiedniej wersji statywu.

Dobry statyw to ważny element filmowej układanki, ułatwiający pracę i podnoszący jej jakość. Jeśli do tej pory używałeś tanich statywów fotograficznych, to wybór odpowiedniego statywu do filmowania pozwoli wznieść Twoje produkcje na wyższy poziom.

 

Podziel się.

O Autorze

Pasjonat filmu i fotografii, ze wskazaniem na film. Od kilku lat intensywnie poszerza swoją wiedzę w obu dziedzinach. Uczęszczał do sopockiej szkoły Fotomedia oraz warszawskiej Akademii Filmu i Telewizji. Były dziennikarz Reuters TV. Amator aktywnego wypoczynku.

Zostaw komentarz

izmir escort