Przemyśl, wypróbuj, kup – sprawdź proste wskazówki zanim kupisz nowy obiektyw

2

Kiedy zaczynasz swoją przygodę z fotografią, najczęściej kupujesz lustrzankę z obiektywem „kitowym”. Jego standardowa ogniskowa to 17-55 czy 18-55 mm. Jest stosunkowo ciemny, ale na początek w zupełności wystarczy. Jednak „apetyt rośnie w miarę jedzenia”. Mając już dobre body watro zainwestować w odpowiedni obiektyw. Tylko jaki? Na co zwrócić uwagę, aby być zadowolonym? Poniżej 8 rzeczy, które powinieneś przemyśleć zanim kupisz nowy obiektyw.

Pomyśl, do jakiej dziedziny fotografii potrzebujesz obiektyw

To najważniejsza z kwestii, którą należy bardzo sumiennie przeanalizować. Co najczęściej fotografujesz i jakiej dziedzinie chcesz się poświecić? Każdy z rodzajów fotografii wymaga innego obiektywu. Fotoreporter sportowy potrzebuje dużego zoomu, dlatego nie kupi 50-ki (mam na myśli jako drugi po „kitowym” obiektyw). Ale przy portretach to już co innego – tutaj najlepiej sprawdzą się obiektywy o ogniskowych 35 mm, 50 mm czy 85 mm.  Jeszcze inaczej wygląda to w fotografii krajobrazowej, gdy będziesz chciał dużo pokazać w kadrze. W tym przypadku najlepiej dobrać obiektyw szerokokątny.

Pamiętaj! Najważniejsza zasada brzmi:
to co fotografujesz = obiektyw jaki potrzebujesz!

Zastanów się, czy wolisz obiektyw stałoogniskowy czy zmiennoogniskowy

Ten punkt łączy się z wcześniejszym. Jeśli planujesz fotografować ludzi, polecam obiektyw stałoogniskowy. Chyba najbardziej uniwersalnymi ogniskowymi, które warto mieć w swojej fotograficznej torbie, są tutaj 35 mm czy 50 mm (np. Nikkor 35 mm f/1.8, Canon 50 mm f/1.8 czy Sigma 50 mm f/1.4). Jest on jaśniejszy, uzyskasz ostrzejszy obraz, a tło będzie pięknie rozmyte (bokeh). Obiektyw jest też mniejszy i lżejszy od zmiennoogniskowych. Dzięki takiemu wyborowi jako początkujący fotograf nauczysz się dobrego kadrowania przez konieczność bliskiego podejścia do obiektu, który chcesz uwiecznić.

img_1984-2

Ogniskowa 50 mm

Jeśli interesujesz się sportem czy fotografią koncertową, to bez zmiennej ogniskowej nie zrobisz dobrych zdjęć, ponieważ musisz mieć wpływ na jej długość. Ten rodzaj obiektywów jest droższy i cięższy przez zastosowane soczewki. Są one uważane za uniwersalne przez to, że mamy rozpiętość między rożnymi ogniskowymi i nie trzeba mieć przy sobie kilku obiektywów, by zrobić dobre zbliżenie.

Przykłady obiektywów, które świetnie sprawdzają się w tego typu fotografii:
Sigma 150-600 mm f/5-6.3 DG OS HSM
Nikkor 200-500mm f/5.6E AF-S ED VR
Canon 100-400 mm f/4.5-5.6L EF IS II USM

300 mm

300 mm

17 mm

17 mm

Jeśli masz mniejszy budżet, możesz zdecydować się na ogniskową 70-200 mm, która na początek w zupełności wystarczy.

A jak wygląda to w rzeczywistości? Poniżej zobacz zdjęcia wykonane przy różnym ustawieniu ogniskowej.

Zwróć uwagę na jasność

Jak wcześniej pisałam przy obiektywach stało i zmiennoogniskowych jasność jest najważniejsza! Fotografia to światło, więc im jaśniejszy obiektyw, tym będziesz bardziej zadowolony. Czym jest jasność w obiektywie i jakie ma oznaczenie? Jasność obiektywu najprościej tłumacząc to ilość światła, które wpada do aparatu poprzez obiektyw. Wpływ na tą wartość ma średnica otworu obiektywu i ogniskowa. Jasność obliczana jest jako kwadrat stosunku średnicy otworu obiektywu do jego ogniskowej. W skrócie jasność obiektywu to najmniejsza liczba przysłony. Zobacz jaki wpływ na zdjęcie ma ustawienie przysłony. Wszystkie zostały wykonane obiektywami o świetle: f/1.2 f/2.8 i f/4.0 przy tym samym ustawieniu ISO i czasie naświetlenia.

Dobierz obiektyw do swojego body

Sprawdź winietowanie. Jak? Zobacz, czy przy dużym otworze przysłony na końcach zdjęcia pojawią się czarne niedoświetlenia. Może to być spowodowane konstrukcją obiektywu, jak również podpięciem do lustrzanki pełnoklatowej obiektywu przeznaczonego do małej klatki APS. Dlatego warto zwrócić uwagę, do jakiego formatu jest dedykowany obiektyw i jaką posiada się lustrzankę. Obiektywy do pełnej klatki można używać do aparatu z mała matrycą, sytuacja odwrotna może powodować pojawienie się czarnych, niedoświetlonych obszarów na końcach zdjęcia. Koniecznie miej to na uwadze wybierając obiektyw. Znacznie gorzej jest z aparatami Canona, ponieważ podpięcie nieodpowiedniego obiektywu może uszkodzić matrycę, bo lustro aparatu będzie zahaczać o obiektywy.

Oryginalny czy uniwersalny?

Wszystko zależy od budżetu oraz rodzaju obiektywu, który wybierzesz. Obie grupy mają szeroki wachlarz obiektywów – jedne egzemplarze są bardziej udane, inne mniej. Zdarza się też, że obiektywy uniwersalne przerastają jakością oryginały. Jeśli podejmiesz decyzję, jaki dokładnie rodzaj obiektywu szukasz, warto przejrzeć ofertę obu grup i sprawdzić opinie. Przykładowo Sigma 50 mm f/1.4 lub Sigma 20 mm f/1.4, dzięki solidnej obudowie i świetnej jakości zdjęć zyskały sporą popularność wśród miłośników tych ogniskowych. W fotografii makro natomiast świetnie sprawdza się Tokina AT-X 100 mm f/2.8. Niejednokrotnie też obiektywy uniwersalne są tańsze od oryginałów, a w niczym im nie ustępują jeśli chodzi o efekt.

A może obiektywy z mocowaniem M-42?

Z lustrzanką cyfrową można też używać obiektywy analogowe, montowane na mocowanie M-42. Adapter przykręcany jest z jednej strony do obiektywu, a z drugiej strony do body. Przez to, że są one analogowe, ostrości trzeba nastawić ręcznie. Ich ustawianie będzie trudne dla początkujących fotografów, lecz należy pamiętać, że jest taka opcja wśród obiektywów. W fotografii portretowej ich używanie nie będzie stwarzało większego problemu, ponieważ masz czasu na ustawienie ostrości i zmianę ustawień. Najlepiej sprawdzać ustawienie ostrości na ekranie aparatu, a nie w wizjerze, ponieważ mamy dokładniejszy obraz. Pamiętaj, by robić zbliżenie na przedmiot lub osobę, aby idealnie wyostrzyć zdjęcie. W fotografii reporterskiej, koncertowej obiektyw analogowy raczej się nie sprawdzi. Tu potrzebny jest focus i śledzenie danego obiektu, przez co ustawianie ostrości musi być na tyle szybkie i dokładne, aby „złapać chwilę”.

Wypożycz i sam testuj

Coraz częściej sklepy lub dostawcy oferują wypożyczenie sprzętu. Cena za jeden dzień waha się od 30 do 200 zł. Jest to dobry pomysł, jeśli chcesz kupić drogi obiektyw i nie jesteś pewien, czy to jest to, czego potrzebujesz. Wypróbuj więc i dokonaj wyboru.

 

 

Podziel się.

O Autorze

Studentka Uniwersytetu Szczecińskiego zafascynowana fotografią analogową i robieniem zdjęć Camera obscura. Zajmuje się fotografią koncertową oraz kulturalną dla portalu studenckiego. Kocha życie pełne barw, które można utrwalać na zdjęciach.

2 komentarze

  1. A pro tego tekstu: Coraz częściej sklepy lub dostawcy oferują wypożyczenie sprzętu. Cena za jeden dzień waha się od 30 do 200 zł. Jest to dobry pomysł, jeśli chcesz kupić drogi obiektyw i nie jesteś pewien, czy to jest to, czego potrzebujesz. Wypróbuj więc i dokonaj wyboru.
    200 zł za dzień wypożyczenia obiektywu to z przewnością duża przesada, żenada jak na polskie honaria za wykonanie zdjęć.

    • 100-200 zł za dzień wypożyczenia to standardowa, rynkowa stawka za wypożyczanie sprzętu wartego kilka, czasem kilkanaście tysięcy złotych. Motywy wypożyczenia są różne – chęć przetestowania przed zakupem (warto wspomnieć, że w momencie zdecydowania się na zakup po wypożyczeniu, spora część opłaty za wypożyczenie jest zwracana) czy wykonanie jednorazowego zlecenia, do którego potrzebujemy konkretny sprzęt. Wypożyczenie to dodatkowa opcja dla fotografujących, która cieszy się obecnie sporą popularnością. Jednak nie każdy musi z niej korzystać ;)

Zostaw komentarz

izmir escort