10 przydatnych rzeczy do fotografowania architektury

3

Fotografia architektury to dość trudna dziedzina, ponieważ wymaga od artysty technicznego perfekcjonizmu. Jeśli na poważnie myślisz o fotografowaniu budynków, miasta, wnętrz i chcesz to robić dobrze i wygodnie, musisz skompletować odpowiedni sprzęt. Najbardziej przyda ci się…  

1. Obiektyw tilt & shift

Może to być najważniejsza inwestycja w twojej karierze, oczywiście zaraz po zakupie aparatu. Dlaczego? Operacje tilt i shift umożliwiają objęcie głębią ostrości całej płaszczyzny budynku oraz uniknięcie efektu „walących się ścian”. Korekcję perspektywy można co prawda wykonać komputerowo, jednak zrobienie tego już na etapie powstawania zdjęcia ma swoje zalety. Między innymi uzyskasz wtedy większy fizycznie obraz, ponieważ podczas prostowania linii na komputerze, część zdjęcia musi zostać odcięta, a kadr staje się przez to uboższy.

Za pomocą obiektywów Tilt-shift można też uzyskać specyficzny efekt makiety, polegający na takim obróceniu płaszczyzny ostrości, aby zminimalizować głębię ostrości i skupić ją na pojedynczym obiekcie w środku kadru. Standardowo płaszczyzna ostrości pokrywa się z płaszczyzną matrycy.

Polecane modele obiektywów tilt&shift:

 

 

2. Obiektyw szerokokątny

Jeśli nie możesz pozwolić sobie na zakup obiektywu tilt & shift, wystarczy, że zaopatrzysz się w zwykły obiektyw szerokokątny. Musi on spełniać dwa wymagania: powodować jak najmniejsze zniekształcenia geometryczne obrazu i zapewniać dobrą jakość obrazu w całym kadrze. Na twoją korzyść działa to, że nie potrzebujesz ekstremalnie jasnych obiektywów, które zazwyczaj są droższe, choć jednocześnie bardziej uniwersalne. Spokojnie możesz zdecydować się na takie, które mają podane w specyfikacji światło 2.8 lub nawet 4. Obojętnie, na co się zdecydujesz, czy stałkę ze światłem 1.4, czy zooma ze światłem 4, szukaj takich, które dają najlepszą jakość obrazu na przysłonach od 8 do 22, bo to takich parametrów będziesz używał najczęściej.

Polecane modele szerokokątnych obiektywów do fotografii architektury:

3. Statyw

Dobra fotografia architektury w zastanym świetle wymaga często używania długich czasów naświetlania, a te z kolei dobrej stabilizacji. Stabilizacja wbudowana w body aparatu lub w obiektyw działa tylko do pewnego momentu, gdy czas naświetlania nie będzie nadto za długi. Przy naprawdę długich naświetleniach uratuje cię już tylko statyw. Jakie jeszcze plusy ma używanie statywu w fotografii architektury? Ułatwia komponowanie i daje powtarzalność ujęć (przydatne zwłaszcza przy wielokrotnej ekspozycji). Ponadto, gdy fotografujesz w zaludnionym miejscu i nie chcesz, by przechodnie znajdowali się na fotografii, możesz za pomocą długiego czasu naświetlania rozmazać tor ich ruchu lub nawet usunąć całkowicie ze zdjęcia. Mała uwaga: do ostatniego z efektów oprócz statywu potrzebny będzie jeszcze filtr ND.

Statywy do architektury – polecane modele

Jaki statyw wybrać do fotografowania architektury? Statyw powinien być ciężki i stabilny, żeby utrzymać ciężar profesjonalnego aparatu z obiektywem. Z drugiej strony nie może być też za ciężki, by wędrowanie z nim po mieście nie było męczarnią. Zwróć też uwagę na to jak rozkładają się jego nogi, czy nic się nie zacina i czy wydają się trwałe.

4. Głowica panoramiczna

Fotografia architektury, jak każda dziedzina, ma swoje odnogi i specjalizacje. Jedną z nich jest fotografia panoramiczna. Chociaż panoramy znajdują zastosowanie głównie w ciasnych wnętrzach, zdarza się, że powstają także w miejskiej przestrzeni w formie wirtualnych wycieczek lub wtedy, gdy fotografowi zależy na pokazaniu czegoś z ogromną dokładnością. Robi wówczas kilka przylegających do siebie kadrów i w postprodukcji łączy je w całość. Głowicę panoramiczną od innych głowic różni to, że pozbywamy się dzięki niej efektu paralaksy, który występuje przy pełnym obrocie aparatu wokół własnej osi. Odpowiednia głowica jest podstawowym narzędziem do tego, by panoramę wykonać precyzyjnie i mieć jak najmniejsze straty obrazu po dopasowaniu składowych elementów.

Polecana głowica panoramiczna

5. Poziomica bąbelkowa

Prosty horyzont w fotografii architektury to rzecz święta. Gdy zdarzy ci się go trochę przekrzywić, możesz go wyprostować komputerowo, jednak takie transformacje nie odbywają się bezstratnie. Im bardziej krzywy horyzont, tym więcej obrazu z brzegów kadru będziesz musiał się pozbyć przy prostowaniu. Najlepszym rozwiązaniem oszczędzającym czas i nerwy jest stosowanie poziomicy. Może być ona wbudowana w statyw lub głowicę, jednak najlepsza jest taka, którą montuje się na sankach aparatu. To najtańsze narzędzie z tej listy i warto, by każdy fotograf architektury miał ją w swoim wyposażeniu. Oczywiście można korzystać z poziomicy elektronicznej w aparacie, ale jednak takie rozwiązanie wymaga zużycia dodatkowej energii przez aparat i skraca czas jego użytkowania.

Dobra poziomica do aparatu:

6. Aparat z funkcją poszerzania rozdzielczości zdjęć

Jaki aparat do architektury będzie najlepszy to temat na osobny artykuł, jednakże podczas wyboru sprzętu do tego gatunku fotografii, warto wiedzieć o ciekawej opcji zwiększające rozdzielczość zdjęć. W szczególności, iż fotografowanie ze statywu statycznych budynków pozwala na jej łatwe zastosowanie. Nigdy nie wiadomo jak duży będzie musiał być wydruk gotowego obrazu lub czy nie będzie potrzebne wykadrowanie dla klienta jego części, stąd warto sięgać po tę opcję. Jest ona różnie nazywana w poszczególnych aparatach – przykładowo w Olympusach nazwana High Res. O co w niej chodzi?

Otóż aparaty ze stabilizacją matrycy mogą wykorzystać fakt, że może się ona nieznacznie poruszać. Ten ruch jest wykorzystywany, aby zarejestrować z przesunięciem kilka ekspozycji i następnie połączyć ją w jeden duży obraz o rozdzielczości przekraczającej znacznie natywną rozdzielczość sensora. W efekcie może powstać fotografia 50 MP z matrycy 20 MP (przykładowo w OM System OM-5.

7. Kalibrator kolorów

Realizując zlecenie dla architekta, właściciela czy zarządcy jakiegoś budynku, bardzo ważne jest wierne odwzorowywanie kolorów. Klienci często wymagają, by na zdjęciu budynek wyglądał identycznie jak w rzeczywistości (lub nawet lepiej, ale to już inna historia). Nie ma tu miejsca na „artystyczne” filtry rodem z Instagrama, czy brak szczegółów w cieniach i światłach. Wszystkie szczegóły elewacji muszą być widoczne. Skalibrowany monitor to podstawa, by porządnie przygotować zdjęcie dla klienta, zwłaszcza jeśli będzie ono nie tylko publikowane w internecie, ale również wykorzystywane w druku.

8. Filtr polaryzacyjny

Czasami świetlne refleksy, odbicia w szybach, lustrach, czy na innych powierzchniach są elementami historii opowiadanej przez fotografa o otaczającej go przestrzeni. Bywa również, że są bardzo niepożądane – gdy zależy nam na intensywnych kolorach, głębokich kontrastach i pełnej informacji o detalach budynku. By pozbyć się niechcianych refleksów, użyj filtra polaryzacyjnego na obiektywie.

9. Własne światło – lampa i wyzwalacz radiowy

Bazowanie na naturalnym, zastanym świetle to idealne rozwiązanie w przypadku architektury. Zdarzają się jednak sytuacje, w których warto jest je „suplementować”. Najlepiej wyposażyć się w lampę, która: działa bezprzewodowo, ma dużą moc i łatwo się ją przenosi.  Nie zapomnij też o wyzwalaczu radiowym. Dzięki niemu wyzwolisz błysk z dowolnego miejsca, nie tylko ze stopki aparatu. Zyskasz wtedy większe możliwości – możesz używać lampy w plenerze i oświetlać obiekt z dowolnej strony. A po co ci duża moc? Pamiętaj, że architektura, to nie portret w atelier. Rzeczy, które będziesz fotografować, są duże i nie podejdą do obiektywu, chyba, że jesteś Mahometem.

Polecane lampy do fotografii architektury:

Nikon SB-700

Wyzwalacze i odbiorniki radiowe

 

10. Szara karta

Poprawne naświetlenie i optymalny balans bieli są kluczowe w fotografii architektury. To proste akcesorium pomoże Ci z łatwością o to zadbać, Dzięki niej dużo łatwiej poradzisz sobie z dobraniem odpowiednich parametrów naświetlania czy zachowasz powtarzalne, równe rezultaty. Korzystanie z szarej karty skraca czas edycji zdjęć w cyfrowej ciemni, co jest bardzo ważne podczas realizacji komercyjnych zleceń czy przy dużej liczbie kadrów.

11. Dron (sugestia czytelników)

Zgodnie z Waszymi sugestiami, którymi podzieliliście się w komentarzach, dodajemy także 11-ty bardzo przydatny sprzęt w fotografii architektury. Mowa o dronach. Dzięki nim możesz wykonać wyjątkowe ujęcia z powietrznej perspektywy, które z pewnością wzbogacą prezentację budynku czy pozwolą pokazać architekturę i jej otoczenie także z góry.

Fotografia architektury – co jeszcze się przyda?

Jeśli chodzi o fotografowanie architektury doliczyliśmy się 10 sprzętowych „must have”. Czy o czymś zapomnieliśmy? Co jeszcze powinno się na niej znaleźć? Zostaw swoje sugestie w komentarzu.

Podziel się.

O Autorze

Fotograf, redaktor, socjolog. Zadeklarowany wzrokowiec. Uwielbia pisać i robić zdjęcia. Pisanie o fotografii to "kumulacja", która sprawia, że jest szczęśliwa. Fotografuje już od 10 lat, głównie śluby, portrety i reportaże. Redaktorskie doświadczenie zdobywała m.in. w Wirtualnej Polsce. Laureatka ogólnopolskich konkursów poetyckich i fotograficznych. W Cyfrowe.pl pełni rolę specjalisty ds. content marketingu. Odpowiada za całokształt bloga, redakcję i jej rozwój.

3 komentarze

  1. Robię kurs pilotażu na drona i nie długo będę mogła latać swoim phantomem :) już nie mogę się doczekać.

  2. Sprzęt fotograficzny jest niezwykle przydatny dla architekta. Ja wykonując makiety architektoniczne wielokrotnie wzorowałam się na inspiracjach już istniejących. Fotografia była w tym celu niezbędna. Tworzenie makiet z głowy byłoby przecież bardzo utrudnione.

  3. Można dodać, że do ciekawego fotografowania architektury przyda się dron. Ciekawą opcją jest również dodatkowe nagrywanie filmów z lotu ptaka. Zgadzam się z tym, że wymienione w artykule 10 narzędzi, to „must have” dla myślącej poważnie o fotografii osoby. Jeżeli ktoś dopiero zaczyna, sprawy techniczne oraz fundusze jakie należy przeznaczyć na ten cel mogą już na starcie go zniechęcić. W dzisiejszych czasach coraz modniejsze robi się fotografowanie z innej, niecodziennej perspektywy. Często wykonujemy profesjonalne fotografie architektury oraz miast dla dużych firm jak i pojedynczych osób. Używamy w tym celu min DJI PHANTOM4 Pro z nową kamerą 4K / 60 kl/sec Matrycą 20 Mpx, 1″, oraz bitrate: 100 mbps. Zachęcamy do zobaczenia naszych prac na http://www.coptertech.pl

Zostaw komentarz

izmir escort